Positivt resultat för Aller Media

Under det brutna räkenskapsåret 2017/2018 omsatte Aller Media 1,7 miljarder kronor.

Under Aller Medias brutna räkenskapsår mellan 2017 och 2018 redovisade verksamheten ett rörelseresultat (ebitda) på 196 miljoner kronor. 

Omsättningen landade på omkring 1,7 miljarder kronor. 

Under 2018 genomförde Aller Media stora förändringar då man bland annat kapat 90 tjänster, varav 45 var redaktionella. 

Samtidigt har man renodlat varumärkesportföljen och riktat in sig ännu mer på målgruppen kvinnor. Herrtidningen Café såldes exempelvis till Egmont publishing. Man har även inlett samarbete med Aftonbladet där Aller Media producerar tidningens Söndagsbilagan och Klick. 

Bodil Ericsson Torp, vd på Aller Media, säger till Medievärlden att hon ser en stark tillväxt i digitala B2B-intäkter. 

– Vi har under flera år tagit marknadsandelar i vår B2B affär. Vi har lyckats med den digitala utvecklingen och ser en mycket stark tillväxt i digitala B2B-intäkter. Vi har även lyckats bibehålla våra annonsintäkter i print på samma nivå som föregående år, vilket är extremt starkt i en kraftigt vikande printmarknad. Vi har hela tiden legat i framkant i både influenceraffären och nativedelen som vi utvecklar med mycket god och lönsam tillväxt, säger hon till sajten

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2019-01-17 09.34

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: