Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Portfolio hotar Portfolio med jurister

Publicerad: 17 April 2007, 12:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:07

Förlagsjätten Condé Nast släpper inom kort första numret av sin internationella affärstidning Portfolio. Problemet är bara att det redan finns ett affärsmagasin med namnet Portfolio på den svenska marknaden.


Portfolio är ett magasin med inriktning på marknadsföring och har funnits på den svenska marknaden sedan 2004 och har en TS-kontrollerad upplaga på 22.200 exemplar. Condé Nasts försöker, enligt svenska Portfolios ansvarige utgivare, Per Anders Prabert, ta samma nisch med sin Portfolio. Han är mindre nöjd med situationen och har tagit kontakt med jurister och har också hört sig för med PRVs jurister.

- De säger att det kan förekomma ett fall av varumärkesintrång. Vi har varit i kontakt med Condé Nast och informerat dem om situationen.

Han säger att risken för förväxling av titlarna är stor, eftersom de delar målgrupp och potentiella annonsörer.

Tror du att Condé Nast är medvetna om att det redan finns en tidning med namnet Portfolio på den svenska markanden?

- De är det nu. Men man tycker ju att researchavdelningen på ett förlag av deras storlek borde ha koll på det.

Han säger att hurvida Portfolio tänker agera mot sin internationella namne handlar om hur starkt de tänker profilera sig i Sverige.

- Satsar de till exempel på annonssidan måste vi agera men vi hoppas kunna lösa det här i samförstånd.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.