Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Populära sökord blir dyrare på Evreka

Publicerad: 19 Oktober 1999, 09:57
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:32

En av de största söktjänsterna i landet, Evreka, inför en ny prissättning på sökordsannonsering. Attraktiva ord blir dyrare medan ord med mindre sökfrekvens blir billigare. Dagens Media har listan över de vanligaste sökorden på Evreka.


- Sökordsannonsering är en stor produkt för oss och de attraktiva sökorden är

ofta slutsålda. Det är därför vi inför en differentierad prislista, säger

Magnus Kepinski, försäljningschef på Scandinavia Online som tillsammans med

Telia och Telenor äger Passagen och Evreka.

Idag kostar sökordsannonsering 50 öre per sökning, men efter nyår ska

sökordsannonseringen vara indelad i flera sökordskategorier.

- Vi kommer att dela upp sökorden på Evreka i kanske två eller tre olika

priskategorier. För vissa ord höjer vi priset, för andra sänker vi priset. Det

beror på hur populära de är. Men hur mycket de kommer att kosta vill jag inte

gå ut med än.

Följande lista kan ge en antydan om vilka sökord som blir dyrare. Listan visar

de 20 oftast använda sökorden på Evreka efter antalet dagliga sökningar (inom

parentes):

1. mp3 (10.547)

2. bilder (8.311)

3. download (7.099)

4. sex (6.527)

5. svenska (4.903)

6. telia (4.244)

7. free (4.063)

8. stockholm (3.472)

9. nude (3.190)

10. porr (3.143)

11. the (2.802)

12. near (2.719)

13. gratis (2.679)

14. spel (2.598)

15. cd (2.398)

16. pictures (2.377)

17. fakta (2.103)

18. hotell( 2.102)

19. göteborg (2.054)

20. hemsida (2.038)

Vid sökordsannonsering bokar ett företag ett ord under ett år. När någon

surfare söker på ordet visas företagets banner-annons upp. Ett exempel på

sökordsannonsering är en bokning som Aftonbladet gjorde för någon månad sedan.

Vid en sökning på ordet Expressen visades en banner från Aftonbladet.

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.