Få hela storyn
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 26 Januari 2009, 07:56
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:23
Före jul kickade Pool och SvD igång en kampanj som gick ut på att läsarna kunde skänka bort prenumerationer till sina vänner. 16.000 personer nappade på erbjudandet.
Morgontidningarna har länge använt sig av telefonsäljare för att hitta nya prenumeranter. Men när Nix-registrets popularitet rusar och lojaliteten inte sträcker sig längre än lukrativa ingångserbjudanden, måste mediehusen hitta nya vägar.
Svenska Dagbladet och Pool valde därför att försöka utnyttja de befintliga prenumeranterna. Samt göra en kampanj utan säljare och utan att köpa media.
Läsarna kunde gå in på nätet och skapa egna julklappar, som innehöll en gratis sexveckorsprenumeration på SvD.
- De fick välja hur paketen skulle se ut och vilket papper de ville ha. För att prenumeranterna inte skulle känna sig utnyttjade var det viktigt att ge dem en emotionell belöning, säger Pools vd Arvid Axland.
Totalt skickade 12.166 SvD-läsare julklappar, och tidningen kunde räkna in 16.157 nya prenumeranter. Enligt Anders Sjöberg, Försäljningschef Upplaga, på SvD, var resultatet tre gånger så bra som liknande insatser man genomfört tidigare. Samtidigt fick tidningen tusentals e-postadresser till både befintliga och tänkbara prenumeranter.
Kampanjen gav, enligt Arvid Axland, en roi på 44.
Martin Schori