Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Poolcat bildar nordiskt nätverk

Publicerad: 30 maj 2002, 06:54
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:15

Audumblas pr-byrå Poolcat inleder ett nordisk samarbete med Apeland Informasjon i Norge, BNL Euro RSCG i Finland och Effector i Danmark. Nätverket får namnet nprn, Nordic PR Network.


- Vi har sett ett ökat behov av ett nätverk från våra kunder. Det gäller i huvudsak företag som behöver bygga starka publika varumärken på konsumentsidan, säger Per Schlingmann, vice vd på Audumbla Poolcat och koordinator för nprn.

Nätverksbygget är också en effekt av att Audumbla inte är knutet till något internationellt nätverk.

Det nordiska pr-nätverket ska erbjuda studier (mapping) över kundernas varumärken i Norden.

- Vi ska utgå från hur kundernas varumärken uppfattas i de olika länderna. Utifrån det ser vi vad som är gemensamt och fokuserar på det.

Nrpn ska också erbjuda nordiska kommunikationsplaner för kunderna, enligt Per Schlingmann.

En av nätverkets kunder är IBX som säljer system för e-handel.

Poolcat bildades när Audumbla-byråerna Tattoo och Spider slogs samman. Den fusionerade byrån blir med sina 34 anställda en av de tio största pr-byråerna och hamnar på en byråintäkt på 30 - 40 miljoner kronor i år.

Så vad betyder poolcat?

- Det är ett namn vi gillar och som inte betyder något. Vi kan fylla det med ett eget innehåll.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev