Poddar – ett svart reklamhål

Lyssningen på poddar ökar och annonsörernas intresse likaså. Trots det saknas fortfarande en officiell mätning över investeringarna.

Enligt Kantar Sifos räckviddsmätningar ser poddmarknaden just nu en positiv utveckling ur lyssnarperspektiv.

I delmätningen som redovisar räckvidder för 46 av Sveriges största podcasts under perioden januari till och med april 2018, ökar 22 poddar sin räckvidd. 

När det kommer till investeringar i poddar är läget dock mer oklart, då det i dagsläget inte finns någon officiell mätning på plats. 

Varken Kantar Sifo, IRM eller Mediebyråbarometern följer upp medieköpen i poddar.

– Jag ser att investeringarna i poddar med olika samarbeten kan komma att öka om det finns data över hur andra investerar idag, säger Anton Axelsson, ansvarig för video- och audio-avdelningen på mediebyrån Hearts & Science. 

Läs hela artikeln i Dagens Media Insikt, vecka 45. 

 

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-11-07 07.03Uppdaterad 2018-11-07 07.06

Ämnen i artikeln: