Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Podcast

Omnicom lägger 185 miljoner på Spotifyreklam

Publicerad: 8 Juli 2020, 11:41

Enligt IAB:s prognos förväntas annonsörer lägga 863 miljoner dollar i amerikanska podcasts år 2020.

Foto: Janne Næss

Omnicom Media Group växlar upp inom podcasts. Att medieslaget växer snabbt och teknikutvecklingen har gjort mätningen lättare, är en del av anledningen.


Ämnen i artikeln:

OmnicomSpotifyPodcast

Investeringen i Spotify, och i podcast-reklam, är en stor uppväxling för Omnicom Media Group. Mediebyrånätverket planerar att lägga 20 miljoner dollar, motsvarande runt 185 miljoner kronor, på Spotify-distribuerade podcasts under året. Anledningen är enligt att medieslaget växer snabbt – och att teknikutvecklingen har gjort både targeting och mätning lättare. Det rapporterar The Wallstreet Journal.

Spotify lanserade dessutom en ny mätmetod i början av året, som låter annonsörer få veta hur många människor som har lyssnat på ett reklaminslag i en podcast – istället för den vanligaste mätformen: att utgå från antalet nedladdningar av ett avsnitt.

Enligt IAB:s prognos förväntas annonsörer lägga 863 miljoner dollar i amerikanska podcasts år 2020.

LÄS ÄVEN: Sport, drama och reality nästa för Spotify 

LÄS ÄVEN: Så bygger Spotify sitt ljudimperium 

Janne Naess

Reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

OmnicomSpotifyPodcast

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.