Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Podcast

Fyra trender att ha koll på inför hösten

Publicerad: 29 Juli 2019, 05:55

Henric Smolak är kommersiell chef på Strossle och programledare för podden ”Under 15”.

Henric Smolak som är kommersiell chef på mediatechbolaget Strossle och driver podcasten ”Under 15”, delar med sig av fyra viktiga trender inför hösten.


Ämnen i artikeln:

Under 15

”Under 15:s” programledare Henric Smolak mejslar fram fyra branschtrender att ha koll på inför hösten, ur det gångna årets poddavsnitt. 

1. Mer känsla och mindre skit bland marknadsförare

Man behöver ta in från tårna idag för att någon ska bry sig och för att lyckas nå ut i bruset. Man slåss om människors uppmärksamhet i en global värld där allt som konsumerar människors tid är dina konkurrenter. Marknadsförare måste ställa sig frågan varför någon skulle vilja läsa, titta på eller ens bry sig om ditt varumärke. 

Det är dags för marknadsförare att föreställa sig ett internet där man som varumärke måste förtjäna uppmärksamheten bland konsumenter. David Sandström som är CMO på Klarna menar att man måste våga väcka känslor och berätta stories som människor faktiskt är intresserad av. Man måste sluta fokusera så mycket på vad man som bolag vill kommunicera utan snarare fokusera på vad ens målgrupp vill se eller höra. Det är dessa marknadsförare som kommer vara framtidens vinnare.

Lyssna på avsnittet med David Sandström här:

2. Individualismens långsamma död

Likes, influencers och fokus på jaget är en epok som snart är över. Detta är helt säkert om man frågar samhällsfilosofen och framtidsforskaren Alexander Bard. Communities, tribaler och gemenskap är det som kommer ligga i fokus för nästa decennium. Bard menar att det är onaturligt att fokusera så mycket på jaget då vi människor är ett flockdjur. Det kommer flera rapporter som styrker detta belägg genom att bevisa att sociala medier och psykisk ohälsa är korrelerat. Kanske är ryktet om att Instagram experimenterar med att ta bort likes ett första steg i denna mer dividuella riktningen.

Lyssna på avsnittet med Alexander Bard här:

3. Allt fler nystartade nischade företag

I en globaliserad digital värld där de största internationella aktörerna både konkurrerar ut och konsoliderar företag inom många industrier står det klart att många nystartade företag fokuserar på en tydlig nisch för att bli konkurrenskraftiga. Andreas Palm som startade kalsongvarumärket CDLP är övertygad om att nischbolag där man kan lägga all energi på att göra en produkt så bra man bara kan, är här för att stanna. Det ger entreprenören en tydlighet och fokus som de större aktörerna inte kan leverera. Däremot kommer även nischade företag bli mer beroende av internationella plattformar när det gäller distribution och sälj.

Lyssna på avsnittet med Andreas Palm här:

4. Detaljhandelns renässans

E-handel fortsätter växa och och detaljhandelns butiker fortsätter att minska. Men bara för att allt fler butiker läggs ner behöver vi inte nödvändigtvis prata om detaljhandelns död. Emilie stordalen menar att det snarare är en ”detaljhandelns renässans” vi just nu upplever. Den traditionella butiken är på väg bort men lämnar plats för allt mer upplevelsebaserade lokaler. Emilie Stordalen, som nyligen börjat arbeta inom sin pappa Petter Stordalens hotelkoncern Nordic Choice, menar på att hotellets framtid absolut kan innefatta mer samarbeten med detaljhandeln. Det handlar om att utnyttja faciliteter och inventarie på de bästa lägena i en stad och då kan hotell vara perfekt för det. Kanske besöker vi inom snar framtid en pop-up butik på ett hotell eller köper med kläder, konst och möbler som vi fick testa under hotellvistelsen.

Lyssna på avsnittet med Emilie Stordalen här:

 

 

 

 

 


Ämnen i artikeln:

Under 15

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.