Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

PM & Leo värvar Bang-chef

Publicerad: 12 Maj 2008, 03:17
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:50

PM Nilsson och Leo Lagercrantz värvar Bangs tidigare redaktör Karin Eder-Ekman till sin hemliga debatt och opinionssajt. Samtidigt sipprar en del av affärsidén bakom projektet ut.


Karin Eder-Ekman börjar på debattsajten 1 augusti.

- Hon är en etablerad kulturjournalist som sysslat med opinionsmaterial. Hon kompletterar också mig och Leo, säger PM Nilsson.

Karin Eder-Ekman får titeln redaktör tillsammans med Leo Lagercrantz och PM Nilsson.

- Vi ska vara tre jämnstarka redaktörer som driver sajten. Vi behöver vara erfarna redaktörer som kan fatta utgivarbeslut, sajten ska vara bemannad åtminstone 18 timmar per dygn.

Karin Eder-Ekman blev upprings av PM Nilsson för två veckor sedan.

- Det är ett fantastiskt publicistiskt projekt som kan bli hur stort som helst. Och PM och Leo är mycket skickliga publicister, säger Karin Eder-Ekman.

Karin Eder-Ekman slutade på Bang kvinnodagen 8 mars 2008 eftersom hon inte delade styrelsens uppfattning om hur tidningen skulle drivas. Sedan dess har hon frilansat för Aftonbladets kulturdel, något hon tänker fortsätta med även efter att den fasta anställningen på debattsajen inleds.

Vad får du för lön?

- Det svarar jag inte på. Men jag är jättenöjd.

Bättre buck för the bang än på Bang?

- Det är inte svårt att få högre lön än på Bang.

Hon vill inte berätta mer om projektet.

- Det är hemligt. Det är något nytt.

PM Nilsson och Leo Lagercrantz lär ha studerat amerikanska motsvarigheter där en del av affärsmodellen bygger på att annonsörer kan köpa åsiktsannonser och via dem driva olika debatter.

- Vi har ännu inte bestämt om vi ska ha åsiktsannonser. De förekommer redan i Sverige och är vanliga i USA där New York Times kör en del på sin ledarsida. Åsiktsannonser kommer dock aldrig att stå för våra huvudintäkter. Just nu lutar det åt att traditionell bannerannonsering ska stå för huvudintäkterna, säger PM Nilsson.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.