Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Pliktverket vill locka tjejer till lumpen med tv-kampanj

Publicerad: 7 Februari 2008, 14:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:57

Nästa vecka drar Pliktverket igång en kampanj i tv, print och webb. Dessutom blir det gerillaaktiviteter och pr. Målet är att få fler tjejer att göra lumpen.


Kampanjen är framtagen av reklambyrån Spenat som fick uppdraget efter en pitch bland byråerna inom ramavtalet.

Fokus ligger på vad man som värnpliktig kan få ut av att göra lumpen, som att det är ett minne för livet och en utmaning, i stället för att locka med traditionellt militära attribut. Budskapet lyder: Lumpen är en utmaning du aldrig glömmer. I reklamfilmen får tittarna se en professor som berättar om hur viktiga minnen och erfarenheter skapas.

- Vi ville hitta ett angreppssätt för att nå tjejer som inte tänkt på att göra lumpen eller mönstra, säger Kalle Olsson, projektledare på Spenat.

Vad det blir för gerillaaktiviteter vill dock inte Kalle Olsson avslöja.

- Vi ska sprida det så gott det går över hela Sverige. Aktiviteten är centrerad kring tjejer i gymnasieåldern.

Kampanjen ska rulla under februari-april. Pliktverkets mediebyrå är Meko. Produktionsbolag är Masterplan.

Arbetsgrupp på Spenat: Åsa Jernfält Widlund, copy; Niclas Fors, ad; Kalle Olsson, projektledare; Anna-Karin Elwin Segolsson, produktionsledare; Eva Andersson, originalare; Martin Furuberg, webbdesigner.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.