Nyheter
Planet Creative ska lyfta Extrem
Publicerad: 25 september 2008, 10:11
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:39
Den svenska snowboardtillverkaren Extrem ledde utvecklingen i början av 80-talet, men har fört en tynande tillvaro sedan genombrottet 1986. Nu ska Planet Creative relanserar varumärket och fokuserar på det lokala.
HW
Henrik Widell
- När de här killarna började tillverka brädor i ett garage i Åre 1981 visste ingen vad en snowboard var. De var pionjärer och är i dag den enda svenska tillverkaren som fortfarande har sin tillverkning i Sverige, säger Fredde Johansson, kreativ chef på Planet Creative.
Det är också det svenska som Planet Creative ska fylla Extrems varumärke med inför relanseringen, som sker i samband med Ispo-mässan i München den 27 januari 2009.
Norska Skigutane har gått in med pengar i Extrem vilket möjliggör det omfattande förändringsarbetet av Extreme, vilket innefattar bytte av logga, profil och kommunikativ plattform men Fredde Johansson är förtegen om att släppa detaljer om vad byrån har tänkt sig.
- Vi ska fokusera på det svenska och nischa in varumärket på friåkning, så det blir mycket bergsidor och liknande.
På Extrems sajt pågår nu tävlingen Extrem Makeover där besökarna kan designa sina egna snowboards och skidor och tävla om priser.
Tävlingen avgörs i november. Juryn som består av diverse svenska snowboard-kändisar ska senare få sällskap av en känd svensk konstnär. Enligt uppgifter till Dagens Media handlar det om Ernst Billgren, men det förnekar Fredde Johansson:
- Nej, det är helt fel. Det är någon mycket bättre.