Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Pizzamedier krigar om annonspengar

Publicerad: 26 April 2002, 08:17
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:16

Bli inte förvånad om du får ett annonsbudskap på kartongen till lunchpizzan de närmaste dagarna. SC Advertising och Adprint lanserar båda i dagarna annonsmöjligheter på pizzakartonger.


- Styrkan är att man kommer hem till folk och där har de i regel bara sin pizzakartong att titta på. Storbildstavlor har jämförelsevis så mycket annat brus, säger Peter Rasmusson, vd för SC Advertising.

Företagens affärsidé är densamma. Annonsören erbjuds att annonsera på locket eller sidorna av kartongen. Men vägen till konsumenten skiljer sig.

SC Advertising köper själv kartonger, trycker budskapet på dem och distribuerar dem sedan till pizzeriorna.

- Allt är färdigt för att dra igång i hela landet. Jag har samarbeten med 95 procent av alla svenska pizzerior, de får kartongen gratis, säger Peter Rasmusson.

Adprint har valt en annan väg. De samarbetar istället med kartongtillverkare och grossister.

- Vi trycker upp kartongen och distribuerar den i den vanliga kedjan. Pizzeriorna betalar för kartongen men får en rabatt. Det är bättre att de betalar, då blir det verkligen av att kartongen kommer ut till kunder, säger Lennart Ekblom, projektledare för Pizzamedia hos Adprint.

Adprint har avtal med grossister i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Priser

SC Advertising

Hela kartongen, lock + fyra sidor, fyrfärgstryck: 2,80 öre per kartong

En sida av kartongen, fyrfärgstryck: 50 öre per kartong

Pizzamedia

(För 50.000 till 100.000 exemplar per månad)

Lock, tvåfärgstryck: 98 öre per kartong*

Sidor, tvåfärgstryck: 35 öre per kartong

* För fyrfärgstryck tillkommer 29 öre per tryck

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.