Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Pinupp-reklam anmäld till ERK

Publicerad: 12 Februari 2008, 09:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:57

Aspiros nummerupplysningstjänst 118 003 lanseras i Sverige med den lättklädda jingelsjungande modellen Lene Alexandra. Etiska rådet mot könsdiskriminerade reklam, ERK, har redan tagit emot fem anmälningar mot reklamfilmen. <b>Se filmen på Dagens Media.</b>


Tv-kampanjen består av tre filmer som alla bygger på samma melodi där aktörerna sjunger att var tredje sökning är gratis. Det är reklamfilmen med den norska modellen Lene Alexandra som har retat gallfeber på tittarna och efter första visningsdagen har den dragit på sig fem anmälningar i ERK.

- Jag är lite överraskad över reaktionerna i Sverige, eftersom vi har kört samma kampanj i Norge utan att få de här reaktionerna. Lene Alexandra är med i reklamfilmen i egenskap av artist, hon är sig själv. Det är inte jag som har klätt henne, säger Mads Gåsemyr, marknadsansvarig på Aspiro.

Varför tror du att reaktionerna har blivit annorlunda i Sverige?

- Jag vet faktiskt inte.

Kommer ni fortsätta att visa filmen?

- Om filmerna fälls av ERK så tar vi den kritiken seriöst men innan vi vet på vilka punkter så kan jag inte kommentera det. Dock vill jag säga att jag inte riktigt ser problemet i det här fallet men vi kommer att hantera kritiken seriöst.

Många slåss om nummerupplysningsmarknaden i Sverige. Det luktar lite pr-trick det här.

- Vi har inte resonerat i de banorna. Vi ser inte reklamen som könsdiskriminerande och vi har som sagt kört kampanjen i Norge utan reaktioner. Sedan vill jag poängtera att filmen med Lene Alexandra bara är en av flera filmer.

Se filmen genom att klicka på länken.

http://www.youtube.com/watch?v=_lGlucOxpRU

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.