Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Petroleuminstitutet attackerar Flygbussarna

Publicerad: 21 Maj 2008, 09:58
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:48

Var tredje flygbuss drivs med rapsolja, vilket Flygbussarna kommunicerar med folk som dricker bränslet direkt ur pumpen. Det gillas inte av Petroleuminstitutet. "Jag har druckit det själv. Det smakar förfärligt men är inte giftigt", säger Mikael Bergkvist, vd på Flygbussarna.


Tanken bakom kampanjen är att illustrera att rapsoljan, eller RME som det processade biobränslet heter, inte är skadligt. Men i den rådande klimatdebatten där alla pratar ekologi och hållbar utveckling, kände Flygbussarna att de var tvungna att ta i lite extra för att synas.

- Kampanjen är medvetet provokativ. Vi har mest fått positiva reaktioner men också ett samtal från Petroleuminstitutet där de frågade om vi var medvetna om att det inte är bra att dricka RME, och det vet vi ju, säger Mikael Bergkvist.

Är det ett lämpligt bildspråk att använda i så fall?

- Jag har druckit det själv, tagit några klunkar och det smakar förfärligt. Vi vill visa att RME inte är giftigt men det är förstås inget man ska dricka.

Ulf Svahn, vd på Svenska Petroleuminstitutet säger:

- Vi tycker att det är synnerligen olämpligt att sammanblanda bränsle och livsmedel på det här sättet. Små barn dricker det här i deras reklam. Barn förstår inte skillnad mellan RME som i förhållande till bensin och diesel är harmlöst men som alla finns på bensinstationen.

- RME finns inte tillgängligt i pumpar på det sättet som illustreras i kampanjen, säger Mikael Bergkvist.

Kampanjen gick upp i måndags i Stockholms tunnelbana och på webben och ska sitta upp även nästa vecka. Därefter tar Flygbussarna kampanjpaus en månad innan de går i ytterligare två veckor.

Flygbussarnas reklambyrå är Acne Creative och mediebyrå är Adon.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.