Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Personligare fackhandel ska klå konkurrenterna

Publicerad: 13 April 2007, 06:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:08

Vitvaruföretaget Elon ökar marknadsbudgeten med 20 procent, och lanserar snart en helt ny personifierad kommunikation för att förankra sin position.


Elon firar 40-års jubileum med att försöka muta in positionen som Sveriges kunnigaste vitvaruföretag. Bytet av reklambyrå och mediebyrå till Svensson och Starcom i mars var bara början på en kraftigt ökad marknadsföringsinsats.

- Vi ökar närvaron på mediemarknaden, skruvar upp både marknads- och mediebudget cirka 20 procent, säger marknadschef Jimmy Sander.

Den första reklamfilmen knuten till Elons 40-årsjubileum började rulla på TV4 och V4 plus i förra veckan. Den bygger på ett finansierings- och försäkringserbjudande och är framtagen av den gamla reklambyrån Think happy thoughts (före detta Edenvik Reklam). Filmen kommer under våren att visas omväxlande med fyra tidigare Josefin-filmer.

Parallellt jobbar Jimmy Sander på högvarv med sina nya partners för att ta fram en helt ny kommunikativ plattform, samt en ny mediestrategi.

- Vi kom till skott lite snabbare med mediebyrån. Vi har redan hittat principerna för hur vi ska jobba och prioriterar nu tajmingstrategier och medieval. Det är beslut som vi kan ta oberoende av reklambyrån.

Elon kommer även fortsättningsvis att gå mycket i tv. Företaget har valt en en-kanal-strategi med TV4-huset, men utökar även radio- och internetinvesteringarna.

- Vi ska jobba med kunskapsförmedling och vägledning på webben och i våra dr-utskick. I tv och radio blir det mer säljdrivande reklam med produkt och pris men på ett personligt sätt.

Den första kampanjen utifrån Elons nya kommunikativa plattform ska vara ute absolut senast första september, men Jimmy Sander hoppas att de kan lansera den ännu tidigare.

Ambitionen är att förtydliga och muta in positionen som den kunnigaste vitvaruhandlaren.

- Andra försöker vara det vi är. Elon är den moderna fackhandeln med stor kunskap och 40 års erfarenhet. Det ska vi förmedla med en kampanj som sticker ut.

Elon har tidigare valt att använda sig av olika personer för att personifiera sitt budskap. Kampanjen med figuren Elin var först ut för några år sedan. Den stack ut och väckte uppmärksamhet, enligt Jimmy Sander. Sedan var det Josefins tur för att förmedla kunskap systrar emellan.

- Josefin blev lite för snäll och stack inte ut tillräckligt. Kedjans kärnvärden försvann lite grann. Det blev för mycket lifestyle. Nu vill vi visa att vi är en personlig vitvarukedja.

Mycket talar för att det blir en person igen, men Jimmy Sander är inte rädd för att skapa förvirring utan tror att det istället skapar igenkänning för Elon.

- Svensson jagar regissörer och jobbar i förtvivlat tempo. Jag har redan sett många goda förslag för både tv och radio kring den kunskapsförstärkande rollen.

Elon har under en tid arbetat för att föryngra målgruppen. Företaget vill nå den unga barnfamiljen som växer, och den nya reklambyrån befinner sig själva mitt i målgruppen.

- I segmentet 30-45 år bygger vi dagens och morgondagens vitvarukund.

Elon ökade försäljningen förra året med 12 procent medan marknaden totalt ökade 7 procent. Företaget har en marknadsandel på 30 procent.

Sara Hammarkrantz

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.