Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Personalslakt på Cordovan

Publicerad: 22 maj 2009, 14:42
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:36

I början av maj rekryterade Cordovan nio medarbetare från konkursade Admire Communications. Nu minskas personalstyrkan från 110 till 70, samtidigt som man lägger ned ett antal bolag och affärsområden.


På Cordovans kundlista finns flera stora industrikoncerner, som nu strypt sina marknadsinvesteringar. Det gör att koncernen nu avvecklar sina dotterbolag inom affärsområdet Cordovan Marketing, för att samla alla tillgångar i moderbolaget med samma namn, enligt ett pressmeddelande som skickades ut på fredagskvällen.

Lemon & Green säljs till tidigare vdn Martin Lindau samt Johan Kruse, som grundade dotterbolaget Takete, som samtidigt försätts i konkurs. Verksamheten i det tredje bolaget, Adera, går upp i Cordovan Marketing.

Affärsområdet Cordovan Performance försätts i konkurs och blir istället en ny enhet med åtta anställda. De övriga konsulterna, runt tjugo stycken, ska erbjudas möjligheten att bli franchisetagare till den nya enheten.

Koncernens Londonkontor skär samtidigt ned sex tjänster, från 17 till 11.

Cordovan Digital, ett annat av gruppens affärsområden, ska dock rekrytera mer personal inom kort. Samtidigt bildar de som hämtades från Admire bolaget Cordovan Admire. De tar också med sig kunden Volvo Lastvagnar.

- Vad det handlar om är en handfast anpassning till det marknadsläge som gäller idag, att inte låta kraften i de bolag som utvecklas positivt dräneras på grund av att några enheter blöder kraftigt, säger Rolf Jansson vd och koncernchef i Cordovan Group.

Cordovan beräknar att byråintäkten för 2009 landar på drygt 80 miljoner kronor.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.