Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Perfect Fools gör Mercury-sajt åt Ford

Publicerad: 28 februari 2007, 07:02
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:10

Bilmärket Mercury skapar ett nytt, interaktivt showroom med hjälp av svenska byrån Perfect Fools.


PW

Pernilla Widén


Mercury må vara ett ovanligt bilmärke i Sverige, men i USA är det stort - om än något anonymt.

Det vill ägaren Ford råda bot på genom ett nytt, interaktivt showroom på webben.

- Vi svenskar är erkänt duktiga på interaktivitet, och Perfect Fools har tidigare arbetat med Fords varumärke Lincoln. Därför vände de sig till oss, säger Tony Högqvist, kreativ chef på Perfect Fools.

Exakt vad är det ni gör åt Ford?

- Vi ansvarar för upplägget och utförandet av ett interaktivt showroom där kunderna kan gå in och dra, klicka och känna för att testa hur bilen är.

Finns det fler fördelar än de rent kompetensmässiga, som gör att de vänder sig till ett svenskt företag?

- Allt är en större process där borta. I Stockholm finns fortfarande nischade produktionsbyråer som står för själva hantverket. I USA springer ofta saker iväg eftersom det är så många inblandade i varje projekt.

På vilket sätt tycker du att det har varit annorlunda att arbeta med ett stort amerikanskt företag som Ford, jämfört med att jobba med ett svenskt företag?

- Allt är väldigt strukturerat. De har gjort en oerhört genomarbetad förstudie, och vi arbetade redan på ett tidigt stadium med avancerade prototyper. Allt vi gör testas via testgrupper. Sedan har vi arbetat under lite friare former än vanligt. Det har funnits mer pengar.

Hur ser målgruppen ut?

- Mercurys köpare är yngre än Lincolns, men märkets profil har ändå varit lite föråldrad. Nu görs hela sajten om för att tilltala en yngre och framför allt bredare målgrupp.

När är allt klart?

- Innan sommaren. Mer exakt än så kan jag inte vara just nu.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev