Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Per Mikael Jensen: Vi kommer närmare våra ägare

Publicerad: 9 Januari 2009, 08:47
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:24

Metro Interationals koncernchef Per Mikael Jensen berättar om varför tidningen flyttar till Stockholm. Den svenske vd:n Andreas Ohlson tror samtidigt att de svenska idéerna kommer att spridas globalt.


Som Dagens Media tidigare berättat stänger Metro merpartern av sina Londonkontor.

- Vi har många anledningar, det är något vi pratat om länge. Vi kommer närmare själva tidningsutgivningen, i det här fallet den svenska utgivningen, som är den äldsta. Det är nog väldigt hälsosamt för ledningen att jobba nära de som jobbar med produkten, säger Per Mikael Jensen.

- Vi kommer också närmare den finansiella marknaden och våra aktieägare, inte minst den största av dem, fortsätter han.

Det är inte klart var Metro International ska sitta. Klart är i alla fall att de inte får plats hos svenska Metro, som håller på att växa ur sina egna lokaler.

- Metro Sverige letar också efter nya lokaler. Självklart vore det trevligt att sitta ihop med dem.

Andreas Ohlson, vd på Metro Sverige, tror att Londonkontorets flytt underlättar affärsutvecklngen i koncernen.

- Vi kommer kunna intensifiera vårt best practice-arbete. Många av våra idéer exporteras till Metro i andra länder, säger Andreas Ohlson, och nämner Metro Custom Publishing och Metros integrerade annonserbjudanden som exempel.

Den globala säljavdelningen och redaktionen ska dock stanna i London.

- Den globala säljavdelningen säljer annonser till internationella annonsörer, som oftast är baserade i London, precis som mediebyråerna. Även om Stockholm är en fantastisk stad är det bättre om de stannar där. Redaktionen har engelska som arbetsspråk och de skriver på engelska, säger Per Mikael Jensen.

Samtidigt meddelar Metro att den globale chefredaktören Sakari Pitkänen avgår och blir istället chef för Metros onlinesatsning.

- Det är en uppgradering av vår webbsatsning. Vi borde ha haft någon där redan från början som verkligen vet hur man gör tidningar. Det vet Sakari och han har också en känsla för den kommersiella sidan av myntet.

Metro har nu inlett en rekryteringsprocess, och man letar både internt och externt.

- Det kan nog ta några månader.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.