Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Per Lundsjös attack påDi-chefen: "Beklämmande"

Publicerad: 30 April 2008, 08:49
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:50

Per Lundsjö kan återigen stoltsera med att ha Sveriges största affärssajt enligt Kiaindex. Nu rasar han mot ärkerivalen Linus Paulsson och anklagar honom för att ha tummat på sanningen. - Jag tycker att det är beklämmande att höra Di.se förklara sitt trafiklyft med sin nya design när alla vet hur det egentligen ligger till, säger han.


Per Lundsjö, vd och chefredaktör för E24, har all anledning att jubla i dag. Rykande färska siffror från Kiaindex visar att E24 har återtagit tronen - de är nu återigen Sveriges största affärssajt mätt i antal unika webbläsare.

- Detta bevisar att kampen om vilken som är Sveriges största affärssajt fortsätter, och att den är långt ifrån avgjord. Vi kommer inte att kasta in handduken - men vi kommer inte heller att bli högfärdiga om vi skulle lyckas, säger Per Lundsjö.

Vecka 17 noterade E24 825.802 unika webbläsare, medan Di.se låg på 802.089. Det betyder att Di.ses sex veckor som nummer ett är över.

Per Lundsjö tycker att Di.ses chefredaktör Linus Paulsson inte har varit helt fullständig, när han i tidigare artiklar på Dagensmedia.se, förklarat Di.ses ökade trafik.

- Jag tycker att det är beklämmande att höra Di.se förklara sitt trafiklyft, den senaste månaden, med sin nya design, när alla vet hur det egentligen ligger till. Den egentliga förklaringen är att man lagt ned Dina Pengar, integrerat den i Di.se, och börjat direktlänka från Expressen.se, säger han och fortsätter:

- Kort sagt har man blåkopierat den E24-strategi som man under två år systematiskt dissat i otaliga utspel.

Per Lundsjö passar dock på att lägga ut en trevare till sin rival.

- Jag har hittills aldrig sagt ett ont ord om Di.se eller Dagens Industri utan alltid utmålat dem som en duktig och svår konkurrent, och det tänker jag fortsätta med. Nu får det vara slutplaskat i dammen även för min del.

E24 ligger fortfarande långt efter Di.se när det kommer till antal besök samt antal sidvisningar - vilket Linus Paulsson tycker talar sitt tydliga språk om vilken affärssajt som är bäst.

- För oss är beviset för den redaktionella kvaliteten att Di.se-läsarna läser dramatiskt fler artiklar än hos någon mediekonkurrent på nätet. Vi ligger stadigt över 17 miljoner sidvisningar i veckan. E24 pendlar någonstans mellan 3- 5 miljoner sidvisningar. Det är siffror som vi är väldigt stolta över, säger Linus Paulsson, chefredaktör för Di.se.

Han tar Per Lundsjös attack med ro:

- Jag tror att var och en, sannolikt även en beklämd Per Lundsjö, kan titta på alla offentliga trafiksiffror, jämföra, och sedan dra sina egna slutsatser, säger han och kontrar:

- E24 har i princip all sin trafik i form av Aftonbladetläsare. Vi har aldrig gjort någon hemlighet av att Expressen nu ger oss ett tillskott av unika besökare.

- Däremot har vi ända sedan förra höstens omgörning av Di.se haft en mycket kraftig tillväxt i både unika och sidvisningar. Den beror bland annat på redaktionell kvalitet, flöde, bättre nyhetsorganisation och presentation. Därtill kan vi sedan några veckor tillbaka lägga ett tillskott från Expressensamarbetet, säger Linus Paulsson.

Vecka 17 hade E24 825.802 unika webbläsare, 1.463.579 besök samt 5.510.762 sidvisningar.

Samma period hade Di.se 802 089 unika webbläsare, 3.283.753 besök och 17.098.842 sidvisningar.

Källa: Kiaindex

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.