Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Per Gunnes Metro driver med Aftonbladet

Publicerad: 12 April 2007, 08:43
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:08

Metro publicerade i tisdags en annons där Aftonbladets Sportbladet sökte nya sportkrönikörer. Men annonsen var en helt fejkad.


I annonsen, som använder sig av Sportbladets grafiska utseende, ställs tre frågor som ska ger svar på om personer är lämpliga för jobbet.

Så här såg frågorna ut:

Tycker du:

"Att Zlatan Ibrahimovics tystnad mot sportjournalister är orsaken till rasismen i Sverige?"Att fotboll är så tråkigt att du kan ägna en hel krönika åt att en spelare inte vill svara på din och dina kollegors ointressanta frågor?"Att du trots detta kan kalla dig och dina kollegor för landets 30 främsta sportjournalister?"

Per Gunne, nytillträdd chefredaktör på Metro berättar om annonskuppen mot sin tidigare arbetsgivare Aftonbladet.

- Det är ett återkommande moment. Gringo brukar ha en fingerad annons. Den här veckan var det om Sportbladet. Jag har inga kommentar till den annat än att det humor och ironi. Om man läser är det solklart.

Vad säger de hos din gammal arbetsgivare Aftonbladet?

- De har så tjockt skinn att det studsar. Dessutom har de humor.

Aftonbladets informationschef Olof Brundin befinner sig i Portugal.

- Det låter som ett pojkstreck. Vi har viktigare saker att tänka på. Som att öka upplagan och stärka vår räckvidd.

Vad tycker du om Per Gunnes agerande?

- Han kan ju söka jobbet som sportkrönikör.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.