Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Per Gunne kastar ut Gringo från Metro

Publicerad: 2 April 2007, 09:09
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:08

Efter flera års samarbete bryter Metro med Gringo.


Det tråkiga beskedet landade oväntat på Gringoredaktionen förra veckan och fick en chockartad effekt. Dan Blomberg, ansvarig på Gringo, säger att man hamnat i en oväntad och konstig sits, men att de flesta på redaktionen redan hunnit ändra sitt arbete för att anpassa sig till den nya situationen.

- Vi har idéer om alternativa distributionskanaler, men just nu är det handbroms på, eftersom en stor inkomstkälla försvinner, säger Dan Blomberg.

Metros chefsredaktör Per Gunne meddelar att kontraktet med Gringo inte kommer att förnyas på grund av att tidningen saknar resurser.

- Vi har en ny idé som vi vill prova, och vår lilla organisation kan helt enkelt inte köra flera såna här projekt samtidigt, säger Per Gunne.

Samtidigt betonar han att Metro inte varit missnöjda med Gringos arbete.

- Nej, för oss är de nummer ett, säger Per Gunne. De har gjort ett superjobb med det redaktionella.

På frågan om när exakt som Gringo kommer att försvinna som inlaga i Metro, svarar Per Gunne att det ännu inte är bestämt, men att det sker "någon gång under året".

Företaget bakom Gringo, Latifeh AB (tidigare Adami Media) blev uppmärksammat förra året när Gringos chefredaktör Zanyar Adami tog emot stora journalistpriset som årets förnyare år 2005. Idén är att bedriva humoristisk journalistik som belyser det multikulturella samhället i Sverige.

Gringo har fram till nu utkommit var fjärde måndag som bilaga i Metro och varannan månad som Gringo Grande i tidskriftsform. Förutom Gringo arrangerar Latifeh bland annat förortsfestivalen Hoodsfred, seminarier och debatter, producerar trycksaker och erbjuder konsulttjänster inom multikulturell kommunikation till företag och organisationer. Bland de största kunderna återfinns idag Ica, Prime PR och Svenska Dagbladet.

Roman Pixell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.