Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Per Elofssons rumpa inte till salu

Publicerad: 15 Februari 2001, 09:27
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:25

I dag, torsdag, börjar skid-VM i finska Lahtis. Både damerna och herrarna öppnar med 15 kilometer klassiskt. Landslagets huvudsponsorer är Vattenfall, Kungsörnen och Craft.


Jan Berglund, marknadschef på Svenska skidförbundet, hur mycket kostar det att

annonsera på Per Elofssons rumpa?

- Ja, det är dyrt, för det finns ingen plats där. På rumpan står det nämligen

SWE. Tanken är att det är det enda som norrmännen, och förhoppningsvis Mika

Myllylä, ska se av svenskarna i spåret.

Hur mycket annonsering finns det på skiddräkterna?

- Det finns ett regelverk som internationella skidförbundet FIS har satt upp.

Det säger att reklamytan på en åkares dräkt maximalt får vara 300

kvadratcentimeter. Utöver det finns det 50 kvadratcentimeter på åkarens panna.

Landslaget har tre huvudsponsorer. Störst är Vattenfall som varje år lägger 7

miljoner kronor på längdskidåkarna. Kungsörnens och Crafts avtal är inte

offentliga, men de lägger 1-2 miljoner kronor var.

Utöver exponering på landslagsdräkterna får sponsorerna en rad andra saker i

utbyte från avtalet. Vattenfall har till exempel exklusiv nyttjanderätt av

landslaget i sin marknadsföring. Dessutom får företaget låta sina kunder träffa

landslaget i olika sammanhang.

Adam Engström

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.