Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Pengabråk bakom TV4s uteblivna JVM-bilder

Publicerad: 9 Januari 2007, 05:50
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:13

SVT24 slog tittarrekord när småkronorna spelade semifinal i junior-VM. Men TV4-sporten visade inte ens nyhetsbilder från matcherna. Bakgrunden är att TV4s och hockeyförbundets förhandlingar kraschade. "TV4 ville inte lägga en krona", säger förbundets marknadschef.


Svenska Ishockeyförbundet sammanfattar årets junior-VM som "en stor succé".

Över 57.000 biljetter såldes till matcherna, och SVT24 slog tittarrekord med 470.000 tittare under semifinalen mellan Sverige och USA.

- Vi har jobbat hårt med marknadsföring kring evenemanget. Dessutom har SVT valt att göra en satsning, säger Patrik Wigelius, marknadschef på Svenska Ishockeyförbundet.

Samtidigt som JVM drog storpublik på SVT24 undanhölls TV4-sportens tittare bilder från matcherna. Bakgrunden är att TV4 och hockeyförbundet inte kunde komma överens om priset för nyhetsrättigheterna.

- Vi kom inte överens med hockeyförbundet. Vi valde att avstå eftersom rättighetskostnaden var på tok för dyr, säger Per Nunstedt, nyhetschef på TV4-sporten.

Patrik Wigelius på hockeyförbundet har en annan version:

- TV4 ville inte lägga en krona på att visa nyhetsrätten för junior-VM. Vi begärde inte några fantastiska summor direkt.

Hockeyförbundet tyckte att TV4 skulle betala för JVM-bilderna eftersom SVT hade lagt ner stora resurser på tv-produktionen kring matcherna.

- Då är det inte mer rätt än att andra sändande tv-bolag ska betala en symbolisk summa. Men det ville inte TV4 göra.

Enligt TV4 var rättighetskostnaden "på tok för dyr".

- Vi begärde nästan ingenting. Vi pratar inte mer än 50.000 kronor. Det är peanuts, en symbolisk summa för att de skulle vara med och bidra till evenemanget.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.