Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Peak begraver indianen

Publicerad: 21 Januari 2009, 14:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:23

Peak Performance vill bredda varumärket från bergsby till storstad. Det innebär bland annat att den gamla loggan och indianen, som hängt med sedan 1986, byts ut.


Peaks gamla utseende, till vänster, och nya, till höger. Med den nya grafiska identiteten, som tagits fram tillsammans med Stockholm Design Lab, hoppas Peak Performance ge ett tydligare och mer enhetligt intryck under sin fortsatta internationella expansion.

- Under vår 22-åriga historia har många olika symboler och identiteter växt fram, vilket kan uppfattas som spretigt i länder där Peak Performance inte är lika kända som i Sverige, vd Jonas Ottosson.

Nu ersätts allt med en ny logotype och en ny symbol, som ska förekomma ihop eller var för sig i allt som Peak Performance kommunicerar, från annonser och webb till kollektionerna. Det innebär att indianen, som varit närvarande på ett eller annat sätt sedan starten, försvinner.

- Indianen symboliserar vårt naturfokus, men i dag känns det inte lika modernt och rätt i tiden att använda en indian som det gjorde för 20 år sedan. Nu är vi ett internationellt varumärke och finns bland annat i Nordamerika, där en indian har ett helt annat symbolvärde än i Sverige, säger Jonas Ottosson.

- Men indianen är en kär gammal vän och det är inte omöjligt att den återkommer i olika sammanhang.

Peak Performance nya symbol kan utläsas som ett "p", men ska även representera energi och topprestationer. I den nya loggan är orden Peak och Performance mer sammanlänkade än tidigare.

- Vi är Peak Performance, men benämns ofta Peak, även av oss själva. Peak och Performance var för sig är inte samma sak som Peak Performance.

Peak Performance internationella lansering startade i alporter som Chamonix och Verbier. Numera har dock klädmärket butiker i storstäder som Amsterdam och Berlin, och den internationella expansionen ska fortsätta.

- Vi vill bredda varumärket, från berget till staden

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.