Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Peab förlänger AIK-sponsring - med huliganklausul

Publicerad: 28 Januari 2009, 14:13
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:23

Peab fortsätter som huvudsponsor åt AIK ett år till. Samtidigt har man lagt in en klausul som gör det möjligt att hoppa av om läktarbråk svärtar ned varumärket.


De allsvenska lagen drog in 330 miljoner kronor i sponsorintäkter förra året - 70 miljoner mer än år 2007. Stockholmslagen, Djurgården, AIK och Hammarby, tog in knappt 80 miljoner kronor tillsammans.

Nu har Peab förlängt sitt avtal som AIK:s huvudsponsor, ett samarbete som pågått sedan 2006. Bland annat ska Peabs logga synas på AIK:s herr-, dam- och ungdomslags matchtröjor.

- Vi tycker att AIK är en intressant partner som har en stark förankring i Stockholsmregionen, vilket Peab också har, säger Gösta Sjöström, informationschef på Peab.

- Vi uppskattar också det sociala arbetet som AIK gör utanför fotbollen, fortsätter han.

Förra året handlade mycket av mediebevakningen kring Allsvenskan om dalande publiksiffror, inte minst för Stockholmsklubbarna.

- Det är tråkigt om publiksiffrorna fortsätter att falla, och speciellt om det kopplas till en otrygghet på läktarna. Men jag tror att det är underhållningen från spelet som lockar publiken och om det spelas bra fotboll tror jag att den kommer.

Ett flertal sponsorer har valt att lägga in en speciell "huliganklausul" i sina kontrakt med olika idrottsklubbar. Det har även Peab gjort.

- Det har vi med alla idrottsföreningar vi samarbetar med. Det finns en passus som säger att vi kan avbryta samarbetet om det uppstår situationer där samarbetspartnern inte uppfyller sitt ansvar, säger Gösta Sjöström.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.