Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Partiernas tv-reklam totalsågas

Publicerad: 19 maj 2009, 09:26
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:36

I veckan presenterade Folkpartiet och Kristdemokraterna sina första reklamfilmer som ska rulla i TV4 inför EU-parlamentsvalet. Mottagandet är dock svalt och en rad reklam- och pr-experter sågar kampanjerna. "När jag ser det här får jag lust att förbjuda politisk tv-reklam", säger Sebastian Navab på Progress Pr.


I en av filmerna från Kristdemokraterna är spelplatsen ett torgmöte och toppkandidaten Ella Bohlin uttrycker tillsammans med partiordföranden Göran Hägglund vad man får anta är en av partiets viktigaste frågor inför valet, sänkta alkoholkvoter. Folkpartiets toppkandidat, Marit Paulsen, fikar i en husvagn och talar sig varm om euron.

Sebastian Navab, tidigare presstjänsteman på Socialdemokraterna, nu på Progress Pr:

- Jag är i grunden positiv till politiskt tv-reklam och har haft höga förväntningar. Det här är något nytt, en chans att sticka ut och det borde osa av en fräschör så här första gången. Men när jag ser det här får jag lust att förbjuda politisk tv-reklam, säger han.

Han är kritisk till att KD har gjort tv av ett "ointressant torgmöte" och även budskapet som lyfts fram i filmen.

- Det är märkligt att den fråga som lyfts fram tydligast är sänkt alkoholkvot. Ella Bohlin trycks in i det gamla konservativa hörnet och tillåts inte vara den nya friska fläkten hon skulle kunna vara.

Även Paul Ronge, pr-konsult på Ronge Kommunikation, ogillar kampanjen. Han menar att KD inte riktigt vågar lita på Ella Bohlin.

- Då kommer Göran Hägglund in och nästan lägger en faderlig arm kring hennes axlar. Och dessutom säger hon egentligen inget. Visst, alkohol är en fråga, men annars är det bara "tyck om mig", säger han.

Kritiken är lika svidande om Folkpartiets film.

- Marit Paulsen lyfter fram att Sverige borde ansluta sig till euron, en fråga som inte alls har med valet att göra. FP har väl märkt att vindarna blåser åt det hållet och vill vinna röster på det. Men det här är falsk marknadsföring. Eurofrågan avgörs inte beroende på vilka vi skickar till parlamentet, säger Sebastian Navab.

Fredrik Svensson, delägare i Naked:

- Marit är klockrent castad. För en roll i Utvandrarna. Det är fantastiskt hur FP har lyckats skapa en film som känns allt annat än liberal och progressiv, säger han.

- Intrycket av båda filmerna blir att kandidaterna bara vill till Bryssel och få ut 100.000 kronor i skattefria ersättningar, och det är jätteallvarligt. Sådant leder till politikerförakt och det befrämjar dessa två reklamfilmer, sammanfattar Paul Ronge.

KD har samarbetat Prime. FP:s filmer är gjorda i samarbete med Grey och IUM.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Linus Kannerberg

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.