Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Parlino huvudsponsor till Red Bull Air Race

Publicerad: 14 Maj 2008, 12:47
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:48

Red Bull Air Race utmålas av arrangörerna själva som ett av världens största sportarrangemang. Tävlingarna tv-sänds i över 150 länder för 400 miljoner människor. I början av juli kommer tävlingen till Sverige.


Den 5-6 juli ska flygplan modell mindre köra slalomtävlingar över Riddarfjärden utanför stadshuset i centrala Stockholm. Förutom huvudpartnern Red Bull blir kontantkortsföretaget Parlino lokal huvudsponsor. Men alla tillstånd för tävlingen är ännu inte klara.

- Det är en väldigt komplex process med många myndigheter inblandade som för första gången ställs inför den här typen av frågor. Men vi har fått flera positiva besked och hoppas ha alla slutgiltiga tillstånd inom kort, säger Mattias Josander, marknadschef på Red Bull i Sverige.

Tävlingen Red Bull Air Race har tio deltälvingar runt om i världen i år, bland annat i London, Detroit, Budapest och Perth. I dagens DN kritiseras arrangemanget för att vara ett stort reklamjippo för en enskild läsktillverkare men enligt Mattias Josander är Stockholm stad initiativtagare till att få hit tävlingen.

- Det har varit 25 städer som viljat ha arrangemanget i år och vi har tillsammans gjort en pitch mot Red Bull Air Race Series. Det finns ett stort marknadsföringsvärde för staden att få arrangemanget.

Rad Bull Air Race Series är ett bolag som helt är avknoppat från Red Bull men läsktillverkaren är huvudpartner till tävlingen runt om i världen. Även Seat, Audi och Breitling är sponsorer. För tävlingen i Stockholm blir Parlino huvudpartner. Alla årets tio deltävlingar sänds i TV6.

- Tävlingen sänds i över 150 länder och har 400 miljoner tv-tittare, så det är ett enormt arrangemang, säger Mattias Josander.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.