Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Palm-Jensen om nya jobbet

Publicerad: 25 september 2012, 05:54
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:10

McCann ska bli vassare i Norden – med Matias Palm-Jensen som ny Nordenchef.


FS

Fredrik Svedjetun

fredrik@dagensmedia.se


Matias Palm-Jensen tar över som Nordenchef, över 450 anställda, efter Thomas Høgebøl som slutar efter 13 år inom McCann.

– Mer och mer av de pitcher som sker, sker nordiskt, säger Matias Palm-Jensen till dagensmedia.se och fortsätter:

– Och tittar man på McCanns styrka så är det att vi finns starkt överallt. Inget annat nätverk har ett lika starkt nordiskt erbjudande som vi. Därför är det idiotiskt att inte göra en ansträngning.

Matias Palm-Jensen är numera bosatt i London och jobbar sedan förra året som innovationschef för McCann i Europa. Det är ett jobb som han ska fortsätta med parallellt med arbetet med Norden.

– Det kanske inte låter som min grej att bli Nordenchef. Men det här handlar om att coacha så att vi får ihop det hela på ett bra sätt. Sen har jag alltid tyckt att de största utmaningarna också är de roligaste utmaningarna.

Han konstaterar att McCann-byrån i Norge är mycket välfungerande, en ”praktbyrå”, medan det behövs slipas på den svenska verksamheten.

– Med tanke på den talang som finns i Sverige har vi inte fått ut förnärmelsevis det man kan få ut av Sverige.

Tanken är att den nordiska verksamheten ska fungera så bra efter ett år att Matias Palm-Jensen kan kliva tillbaka.

– Ambitionen är att bygga ett självspelande piano fram till nästa sommar. Det handlar mycket om att hitta rätt personer på rätt platser. Världen ser annorlunda ut idag, kanske är vi också i behov av andra typer av konsulter.

Han ser inga problem i att varva jobbet som innovationschef för Europa och samtidigt driva Norden.

– Det är kul att få vara ansvarig för en region, där jag kan spela från eget huvud. I min andra roll är jag kreatörernas öra i Europa, och det händer mycket spännande grejer. Men de ska fortfarande tillbaka till sina respektive kontor. Det är en helt annan sak att, som i det här fallet, förfoga över verktygen själv.

Matias Palm-Jensen, som var med och grundade den digitala framgångssagan Farfar, konstaterar att innovation står högt på agendan i Sverige.

– Innovation är jäkligt viktigt, och en del av innovationen idag är kommunikationen. Där finns det ohyggligt mycket att göra och hjälpa till med. Det är ett nytt hjärta som pulserar.

Många har lämnat McCann Stockholm den senaste tiden – vad beror det på?

– Ja, men slutar någon efter 13 år eller fem år så är det inget konstigt i det. Jag har tittat på branschen i Sverige lite på avstånd, och kan konstatera att det är ruljans överallt, som på Åkestam Holst och DDB, säger Mathias Palm-Jensen.

– Jag tror att vi kommer att få se mer av det. Pjäserna på schackbrädet håller på att positionera om sig. De som har slutat på McCann är duktiga, men det finns också många andra duktiga där ute som vi nu kan plocka in och som kan ge nya energier. Och profilen på de vi tar in kanske ska se annorlunda ut.

Enligt Matias Palm-Jensen försöker många byråer hitta lösare kombinationer av medarbetare idag.

– Man försöker sätta ihop team från hela reklamvärlden. Det är den typen av konstellationer som kommer att bygga vår konsultkunskap. Tänk om alla var kvar på samma ställen överallt – vi hade kunnat skjutas ner som duvor på en takås.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev