Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Pågen drar Wasabröd inför domstolen - igen

Publicerad: 18 Februari 2008, 14:28
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:56

Bagerijätten Pågen drar Wasabröd inför Marknadsdomstolen igen. Den här gången är det kampanjen för Wasa Sport+ som retat upp Pågen. Knäckebrödet beskrivs bland annat som Sveriges nyttigaste bröd.


Även påståendena "Nytt, nyttigare, nyttigast" och "Vi har lyckats baka Sveriges nyttigaste bröd" i marknadsföringen av Wasa Sport+ är vilseledande enligt Pågen. Företaget vill nu att Marknadsdomstolen förbjuder Wasabröd att använda dessa eller liknande påståenden med ett hot om vite på 500.000 kronor.

Stämningen innehåller också krav på att Wasabröd slutar marknadsföra knäckebröd genom att lyfta fram näringsämnen som finns i så liten grad att de inte medför någon bevisad effekt. Pågen vill också Wasabröd slutar påstå att linfrö är bra för hjärtat.

Pågen vill slå ihop det här målet med företagets tidigare stämning av Wasabröd i mars förra året. Då handlade det om Wasabröds Byt bröd-kampanj. Pågen ansåg att kampanjens jämförelser mellan mjukt och hårt bröd var vilseledande. Bland annat nämndes inte att flera mjuka brödsorter innehåller färre kalorier än hårt bröd.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.