Nyheter
Paf sponsrar Filip och Fredrik med enarmad bandit
Publicerad: 9 september 2008, 11:35
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:41
Spelbolaget Paf sponsrar Kanal 5s program Vem kan slå Filip och Fredrik och de gör det genom att integrera sin logga i Kanal 5s kanalgrafik. "Det är en effektfull lösning som inte känns krystad", säger Jimmy Palmqvist, Sverigechef för Paf.<b>Se filmen på Dagens Media.</b>
HW
Henrik Widell
Inför varje avsnitt av Vem kan slå Filip och Fredrik ska Kanal 5 använda en kasinoinspirerad kanalgrafik som avslutas med att Pafs logga dyker upp i de tre fönstren på en enarmad bandit. Sponsorn Paf har funnits i 40 år och främst gjort sig kända för sina spelautomater på Östersjöns färjor.
- Vi är ledande inom spelautomatmarknaden både fysiskt och digital och därför vill att folk ska associera kanalgrafiken till spelautomater. Kanal 5 nappade på idén eftersom den passar in i deras tänk kring sin kanalgrafik. Jag tror inte någon kommer uppfatta den som krystad, säger Jimmy Palmqvist.
Han säger att Paf har valt att sponsra Filip och Fredrik eftersom det är ett program som ger en bra träffbild i den målgrupp företaget vill nå.
- Vi tror att Filip och Fredrik lockar de yngre, 20-35 år medan Oldsberg tar med sig de lite äldre tittarna.
Paf startade i mars en stor marknadsföringsoffensiv i Sverige och företagets marknadschef, Thomas Lundberg, skrattade då åt sin bruttoinvestering på 7 miljoner kronor, som Sifo reklammätningar redovisade.
- Vi ser det som att vi inte har gjort någonting i Sverige ännu. Nu går startskottet och tv är det medium vi ska använda för att göra ett avtryck, sa Thomas Lundberg då och nu har hans Sverigechef, Jimmy Palmqvist, börjat förverkliga det löftet.
Företaget har knutit till sig Linda Lampenius som affischnman och har sedan våren rullat tungt i TV3.
- Nu fortsätter vi i Kanal 5 och vi har ännu fler aktiviteter och intressanta sponsorobjekt på gång, säger han.