Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

På agendan 2009 - så ska branschen klara krisen

Publicerad: 12 Januari 2009, 05:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:24

Dagens Media frågar cheferna för sju branschorganisationer om vad som blir de största frågorna 2009 och hur de ska hjälpa sina medlemmar genom krisen.


Dagens Media har tidigare bett reklam- och mediebyråcheferna att summera det förra året och spå vad som kommer att prägla år 2009. Nu är det branschorganisationernas tur. Dagens Media frågade:

1. Vad blir de viktigaste frågorna för din organisation under 2009? 2. Hur kan ni hjälpa era medlemsföretag genom lågkonjunkturen?

Här är deras svar.

Lars Strandberg, vd för Sveriges Tidskrifter:1. För det första tror jag att våra medlemmar kommer att klara sig relativt bra 2009 även om det blir ett tufft år. Man har en god flexibilitet, små redaktioner och långt framme när det gäller det tekniska. Antalet nylanseringar kommer på grund av lågkonjunkturen att bli färre.

2. Sveriges Tidskrifter inriktar sig på att ta fram material som visar hur kostnadseffektiv tidskriftsannonsering är, vilket är en viktig del i ekonomiskt skärva tider, vi fortsätter att utbilda medierådgivarna, vi startar en samordnad annonsförsäljning på nätet för yrkestitlar (yrkesnätet.se), vi möjliggör för läsarna att även köpa lösnummer via nätet på tidningstorget.se. Kort sagt vi satsar på mycket praktiskt för att stödja tidskrifterna i deras egna ansträngningar att kommunicera med läsarna och annonsörerna.

Per Rosvall, vd för Sveriges Mediebyråer:1. Vi kan jobba vidare med att förklara vilket värde annonsören har av sin mediebyrå i ett allt mer komplext medielandskap, där varje spenderad mediekrona måste göra skillnad och där alternativa medielösningar hela tiden ökar. Vi kan medverka till att utveckla effektivare mätmetoder, inte minst för digitala leveranser. Vi kan också ta en tydlig position i olika branschfrågor som trovärdig remissinstans, t ex avseende egenåtgärder och reklamskattens framtid. Jag hoppas också att Stockholm Media Weeks femårsjubileum blir en framgång.

2. Vi ska belysa och ta upp de frågeställningar som känns mest relevanta för våra medlemmar, till exempel ersättningsfrågor, frågor i samband med pitcher och så vidare. Vi kan jobba i en positiv anda med andra branschorganisationer, som Sveriges Annonsörer, för att säkerställa dessas förtroende för Sveriges Mediebyråers medlemmar. Dessutom kan vi vara tillgängliga för media, och försöka besvara era frågor på ett relevant och trovärdigt sätt

Anna Serner, vd för Tidningsutgivarna:1. Vår organisations absolut viktigaste fråga handlar om TU:s framtid. Vi förhandlar just nu med Mediearbetsgivarna inom Almega om ett sammangående av våra respektive organisationer. Det skulle innebära att vi går från att vara en bransch- och arbetsgivarorganisation till att bara vara en branschorganisation. I takt med medieutvecklingen måste denna branschorganisation bli kanaloberoende och få fler medlemmar. Vi arbetar mot att skapa en medieutgivarorganisation där alla utgivare ska kunna vara medlemmar.

2. Vi har väldigt mycket personlig rådgivning inom arbetsrätt, avtalsrätt och i utgivningsfrågor. Vi har också många etablerade nätverk där branschen kan samarbeta och rådgöra med oss och varandra. I en lågkonjunktur handlar det om att fatta kloka beslut och det gör man bäst efter genom samlad erfarenhet och klokskap - och det erbjuder vi.

Pia Grahn Brikell, vd Sveriges Relamförbund:1. Vår verksamhet ska under 2009 präglas av att vi arbetar med att:- Driva kommunikationsfrågan högre upp i näringslivets värdekedja, - Tydliggöra kommersiell kommunikation som en kritisk ingrediens för att skapa lönsamma företag och starka varumärken.- Aktivt bistå kommunikationsindustrin, främst våra medlemmar, med kunskap, inspiration och ökad proffsighet.- Öka samhällets förståelse för kreativitetens innovationskraft och kommersiella effekt genom nationella och internationella tävlingar och - Stärka och synliggöra den svenska kommunikationsindustrin på den internationella arenan.

Överlag kan man säga att dessa fem punkter är en fortsättning och utveckling av ett långsiktigt arbete, som vi redan har inlett. Det finns också en rad aktiviteter och exempel på vad och hur vi ska göra allt detta, men det kanske är för tidigt att gå in på. Vintern och våren präglas självfallet till stor del av Guldäggsveckan, om man tittar på aktivitetsssidan. Det är också vårt enskilt största projekt vi själva genomför under året.

2. Lågkonjunkturen kommer att genomsyra hela vår industri under kommande år, det är ingen tvekan om det. Därför har vi också kompletterar vår juridiska medlemsservice, som handlar om allt från hjälp och service med avtal, pitcher och kampanjarbete, med ett starkt hr-erbjudande. Vi har ett utökat samarbete med hr-företaget Wise Group, som bland annat innebär att de är vår hr partner och våra medlemmar kan också få hjälpa via Wise till ett rabatterat pris. Allt detta får man tillgång till gratis, som medlem. Utöver detta gör vi självfallet en rad andra saker, bland annat tar vi upp dessa frågor i ett antal olika sammanhang, inte minst under Guldäggsveckan senare i vår.

Anders Ericson, vd Sveriges Annonsörer:1. Att öka kännedomen om Sveriges första Reklamombudsman (RO), som slog upp portarna den 1 januari i år, och aktivt arbeta för branschens självreglering för att på så sätt undvika ytterligare begränsningar för det fria kommersiella ordet på grund av lagstiftning och inskränkning.

Vi ska också arbeta för att förbättra kvaliteten och effekten på våra medlemmars investeringar i marknadskommunikation. Bland annat görs mycket arbete för detta via våra 13 mediekommittéer, våra rådgivningstjänster och utbildningar. Inom kort utökar vi våra rådgivningstjänster, vid sidan av juridik, byråval och medierådgivning, med effektrådgivning. Detta för att förenkla och standardisera annonsörernas mätningar av sina kommunikationsinsatser.

2. Vår affärsidé är egentligen helt och hållet konjunkturoberoende. Vi jobbar ständigt med att skapa förutsättningar för bättre avkastning och större effekt på våra medlemmars investeringar i marknadskommunikation. En liten investering kan faktiskt ge en mycket stor effekt. Vår uppgift är att hjälpa våra medlemmar att ta kloka beslut.

Våra rådgivningstjänster är bra verktyg för annonsörer i bistrare tider. Främst kommer vår Media Path-rådgivning, med bland annat auditering och fakturakontroll, att bli ännu mer efterfrågad av medlemmarna.

Kaj Flick, generalsekreterare i Precis: 1. Under 2009 kommer Precis fortsätta verka för pr-konsultbranschen genom de olika aktiviteter som vi även genomfört de senaste åren, bland annat en utförlig beskrivning av branschens utveckling i Informationsindex som kommer i februari, en medverkan i Almedalen och en ny upplaga av Spinn i höst.

2. Vi försöker hjälpa medlemsföretagen på samma sätt i både bättre och sämre konjunkturer genom aktiva insatser men på begränsat antal områden där vi verkligen tror att en branschförening som Precis kan göra nytta och underlätta för branschens företag att göra bättre affärer.

Karin Pontén, ordförande i Svenska PR-företagen:1. Vi kommer att fortsätta vara en mötesplats för pr-branschen med pr-pubar och kompetensfrukostar med inbjudna intressanta gäster och jobba för medlemsnytta på olika områden. Mätning av pr står också högt upp på listan, och där försöker vi få med fler företag och organisationer på en branschdiskussion. Det är också viktigt för oss av vara en del av IRM:s mätningar, men där ser det ut som att vi har lyckats och att de är igång redan i februari. Och naturligtvis att bli ännu fler medlemmar, stora är starka, så är det. En ny styrelse väljs vid årsmötet i slutet av januari och sedan får vi spika agendan för nästa år definitivt.

2. Det är naturligtvis många pr-byråer som känner av lågkonjunkturen, men ändå tror jag att vår bransch klarar oss bättre än många andra. Pr är som många upptäckt både kostnadseffektivt och mäktigt och det är förstås inte någon nackdel när marknadsavdelningarna stramar åt. Det vi som branschförening kan göra är förstås att vässa kompetensen ytterligare hos våra medlemsföretag och driva relevanta och intressanta branschfrågor.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.