Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

P&G: "Inga minskningar av marknadsföringen"

Publicerad: 23 Mars 2001, 07:39
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:24

Procter & Gamble ska minska personalstyrkan med 9.600 personer, varav 5.600 utanför Europa. I Norden hoppas konsumentvarujätten främst kapa interna kostnader snarare än att säga upp personal och minska på marknadsföringen.


- Effekten av minskningarna för varje land är inte klar. Men vi har redan

börjat titta på hur vi kan lösa det i Norden. Vi tittar i första hand på att

minska de interna kostnader vi kan undvara, säger Paula Eriksson,

informationsansvarig för Procter & Gamble i Norden.

Hon tror att besparingarna kan ske utan att marknadsföringen minskar.

- Vi ska fortsätta med stark marknadsföring.

Enligt Paula Eriksson orsakas inte minskningarna av att det går dåligt för P &

G.

- Det är ingen defensiv åtgärd. Vi vill minska kostnader i organisationen så

att vi kan ägna oss åt affärsutveckling. Vi minskar inte för att det går

dåligt, utan för att vi vill växa ännu snabbare.

P & G är en av Sveriges största medieköpare och köpte traditionella medier för

220 miljoner kronor brutto under år 2000, enligt Sverigebarometern.

P & G har runt 200 personer anställda i Norden som jobbar främst med

markandsföring och försäljning. P & G har inte infört något anställningsstopp.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.