Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

P&G gör lokal reklam för Pringles

Publicerad: 24 maj 2002, 08:11
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:15

Procter & Gamble i Norden vill inte längre översätta utländsk reklam för chipsvarmärket Pringles. Reklambyrån Paradiset ska ge Pringles reklam en mer lokalt anpassad och nordisk ton. Därmed ställs Grey Momentum som tidigare arbetat med chipsen utanför uppdraget.


- Tidigare har vi i första hand gjort anpassningar av internationell reklam, men nu vill vi utveckla egna kampanjer och idéer för den nordiska marknaden, säger Peter Bringby, ansvarig för Pringle i Norden.

Paradiset anlitades efter en pitch där också Grey Momentum, vars systerbyrå i London är globalt ansvarig för Pringles-uppdraget, medverkade. Grey Momentum har tidigare arbetat med översättningar av reklamen för den Nordiska marknaden men väljs nu bort till förmån för Paradiset DDB.

Enligt Peter Bringby visade tester bland konsumenter att Paradisets förslag fungerade bäst och uppdraget omfattar till att börja med en kampanj som startar i höst.

- De ska göra den första lokala kampanjen. Sedan får vi se om allt går som det ska och då får vi titta på ett fortsatt samarbete, säger Peter Bringby.

Pringles är mest känd för sin "Once you pop, you can´t stop"-reklam som använts på den svenska marknaden under lång tid. Procter & Gambles plötsliga behov av att göra reklam som är mer anpassad till och effektiv på den lokala marknaden har inte att göra med larmet om akrylamid i chips, enligt Peter Bringby.

- Visst har vi skeppat lite mindre nu, men det har inte påverkat våra marknadsplaner, säger han.

Den lokala anpassningen inte ska radera ut Pringles amerikanska ursprung.

- Konsumenten har svårt att skilja på om reklamen kommer från OLW eller Estrella. Men Pringles identitet är solklar med vårt amerikanska ursprung, vår burk, "Once you pop, you can´t stop" och framförallt våra chips. Det ska vi inte försvaga, säger han.

Pringles huvudmedium är tv i kombination med bio, en mediestrategi som ligger fast.

- Vi kommer att gå i liknade medium som tidigare, säger Peter Bringby.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev