Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

P&G försvenskar Ariel

Publicerad: 21 maj 2002, 08:06
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:15

När Procter & Gamble försvenskar Ariel krävs också försvenskad tvättmedelsreklam. Den nya kampanjen går tungt i tv och följs upp i dagspress, medan P&G får svårare att göra sig hört i butikerna.


P&Gs nya Ariel-kampanj är en konsekvens av att tvättmedelskonsumenterna fungerar annorlunda i Sverige än i övriga Europa.

- I Sverige har vi inte hemmafruar på samma sätt som i Europa. Och i vissa länder, till exempel Storbritannien, drivs konsumenterna av bekvämlighet. Då fungerar budskap som "använd det här tvättmedlet och du slipper bry dig", säger Richard Schlasberg, ansvarig för Ariel på P&G.

En annan orsak till att P & G har tagit fram tre helsvenska filmer för Ariel är att det inte alltid är lyckat att översätta internationella reklamfilmer.

- Vi vill inte göra Kinderegg-reklam med ett barn som pratar skånska och ett dalmål.

Payoff i de nya filmerna är "Inte bara rent men överraskande rent".

Filmerna spelades in hos några av de svenska familjer som fick svara på frågor inför utvecklingen av den försvenskade varianten av Ariel. Inspelningarna gjordes på ett enkelt sätt med en handkamera. Filmerna har getts en dokumentär känsla.

- Vi vill kommunicera att tvättmedlet är utvecklat i Sverige och baserat på svenska konsumenters behov. Det kunde vi inte göra på ett bättre sätt än att exakt visa hur vi gick tillväga när vi utvecklade det nya tvättmedlet.

De tre filmerna visas i Kanal 5, TV4, TV3 och ZTV.

TV-kampanjen följs upp av en nationell dagspresskampanj som går en vecka med start 17 juni. Medieplanen är inte lagd.

Dessutom skickar P & G ut varuprover till delar av huvudmålgruppen som är i åldern 25-49 år.

P & G försöker också jobba med tvättmedlet i butik, något som har blivit svårare, enligt Richard Schlasberg.

- Butikerna är inte lika flexibla längre. Problemet är att butikerna alltmer blir varumärken i sig, exempelvis Coop Forum vill ha snygga hyllor och att det inte hänger Ariel-skyltar överallt.

Reklambyrå för de svenska filmerna är Saatchi & Saatchi. Mediebyrå är Mediacom.

Hur stor kampanjkassan är vill inte Richard Schlasberg gå in på.

- Den är stor, även när det gäller tvättmedel.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev