Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Oviss framtid för Pharmacias konsulter

Publicerad: 29 Juli 2002, 08:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:14

Det kommer att dröja minst ett halvår tills det står klart om, hur och när de samgående läkemedelsjättarna Pharmacia och Pfizer ska samordna sina samarbeten med medie-, pr- och reklambyråer.


Det uppger Petra Eurenius, informationschef för Pharmacias marknadsbolag.

- Vår och Pfizers strategi är att jobba vidare med marknadsföringen som om vi vore två separata bolag tills vidare. Vi har långsiktiga samarbeten med våra byråer, säger hon.

Är det tänkbart att ni sköter medieköpen på egen hand även efter samgåendet?

- Någon typ av samordning kommer det att bli, men vi vet inte hur det kommer att se ut de närmaste månaderna. Förmodligen tidigast om ett halvår.

Pharmacias medieköp på 152 miljoner kronor brutto förra året gör bolaget till en av landets allra största medieköpare. Medieköpen har tidigare hanterats av Zenith Media, men nyligen bytte Pharmacia huvudbyrå till OMD. Pfizer, som i Sverige köper medier i betydligt blygsammare skala, samarbetar med mediebyrån Carat. Hans Althin, marknads- och försäljningschef på Carat, tror att det kan dröja ännu längre än ett halvår innan Pfizers köp av Pharmacia ger utslag på konsultsidan.

- Det är en stor affär och båda bolagen har väl utbyggda organisationer för medieköp i Sverige. Det kan dröja flera år innan något händer. Men i slutändan vore det konstigt om det inte skulle ske någon slags samordning.

Pharmacia jobbar med ett antal olika reklambyråer som ansvarar för olika varumärken, bland annat hanterar Garbergs värktabletten Ipren. Bolaget samarbetar också med fem pr-byråer.

Även Pfizer jobbar med flera reklam- och pr-byråer, däribland Elixir och Paganini.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.