Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Overlayannonser nu även hos Aftonbladet

Publicerad: 29 Februari 2008, 07:13
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:55

I måndags smög Aftonbladet i gång ett nytt annonsformat för sin webb-tv. Den här gången är det ett overlay-format som ligger över själva filmrutan.


Tidigare har Kanal 5 börjat testa ett liknande fortmat på sin sajt och branschen verkar vara överens om att annonser som under en kort period ligger över själva filmen är ett format som kommer allt mer.

-Som Sveriges största mediesajt testar vi ny grejer hela tiden, vi smög i gång det här i måndags och det är fortfarande i ett teststadium, säger Elsa Falk, chef för rörlig bild på Aftonbladet Nya Medier.

Overlayannonserna används för klipp som är länge än 80 sekunder. Annonsen visas efter halva filmen och syns i 15 sekunder som en liten ruta nere i högra hörnet. Klickar tittaren på annonsen upptar den i stället hela fönstret. Bakom stoppas filmen för att användaren ska kunna fortsätta titta efter att annonsen stängts. Formatet görs tillsammans med Ape, som också utvecklat Aftonbladets tv-spelare.

-Vi utvecklar spelaren hela tiden. Under första veckan med det här formatet har vi sett bra saker och mindre bra saker och har redan ändrat en del saker. Men både vi och kunden är nöjda.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.