Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Oväntat stor mediekaka andra kvartalet

Publicerad: 29 Augusti 2008, 08:39
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:41

Den svenska mediemarknaden ökar med 5,2 procent det andra kvartalet 2008 jämfört med 2007. En siffra som IRM kallar för "överraskande stark".


Lågkonjunktur. Knappt en affärsartikel skrivs i dag utan att det ordet dyker upp. Men enligt statistik från IRM har den inte påverkat marknadschefernas mediebudgetar än.

Medieinvesteringarna för det andra kvartalet 2008 uppgår till drygt 8,7 miljarder kronor. Ackumulerat för första halvåret ökar de samlade medieinvesteringarna med 4,3 procent och omsättningen i mediemarknaden uppgick till 16,3 miljarder kronor.

Föga förvånande visar internet starka siffror och investeringarna ökar med 25 procent. Utomhus och tv är andra medier som går bra, den senare kan troligtvis tacka fotbolls-EM för en del av det. Även kvällstidningarna fick en skjuts av turneringen.

Störst tapp står gratistidskrifter och text-TV för. Kanalerna som minskar med drygt 20 procent under perioden.

Eventmarknaden räknas inte med i mediekakan, men växer med 19 procent under det andra kvartalet och beräknas omsätta drygt 1,1 miljarder kronor under perioden.

IRMs siffror tar inte hänsyn till inflationen.

IRMs mediekaka, andra kvartalet 2008.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.