Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Otto Sjöberg om nya toppjobbet på Norstedts: "Var först inte speciellt intresserad"

Publicerad: 14 Maj 2014, 13:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:37

För Dagens Media berättar Otto Sjöberg om sitt nya jobb som vd på Norstedts.


Ämnen i artikeln:

Otto Sjöberg

I dag stod det klart att Otto Sjöberg tar över som vd för Norstedts. En tjänst de flesta nog skulle beskriva som ett toppjobb.

Men när Dagens Media når Otto Sjöberg berättar han att han först var nära att tacka nej till erbjudandet.

– Det var faktiskt så. Min första reaktion när jag fick frågan var att jag nog faktiskt är inte är speciellt intresserad av den här anställningen, säger Otto Sjöberg.

De senaste tre åren har Otto Sjöberg kört egen låda med sin konsultverksamhet. Det är också anledningen till att han först var tveksam till att bli anställd igen.

– För mig har det här varit ett helt nytt kapitel som har varit otroligt lärorikt, stimulerande och som har öppnat väldigt mycket nya dörrar. Sedan är det så att det alltid tar lite tid innan man får upp farten men jag tyckte det var så roligt att jag inte kunde tänka mig att bli anställd igen.

Men trots den inledande skepsis ändrade Otto Sjöberg sig alltså.

– Först handlar det om en sak som jag inte kunde släppa. Jag har jobbat med tidningar och tv. Att få chansen att jobba med böcker och bokens berättade var något som jag kände att "oj, det här kanske är någonting". När jag ser tillbaka på det jag gjort så är det här oemotståndligt spännande. Boken är ju grunden för all typ av berättade.

Den andra faktorn till att Otto Sjöberg valde att tacka ja är utmaningarna som bokbranschen står inför.

– Jag har jobbat väldigt mycket med att analysera olika branscher utifrån ett framtidsperspektiv och olika utmaningar och möjligheter. Bokbranschen befinner sig mitt i det. Å ena sidan kan man säga att det är ett utmanande skede men samtidigt spännande. Det var de här faktorerna som fick mig att känna att det här måste jag göra.

Hur länge funderade du innan du bestämde dig?

– Det är en process, men nu när vi har landat känns det jättekul. Jag är nästan otålig att få börja men jag kommer ju inte att kunna göra det innan augusti eftersom att jag måste avsluta lite olika projekt. Jag är oerhört mån om att de kunder jag har måste få en bra behandling.

Vad är den största utmaningen för bokbranschen i dagsläget?

– Det har aldrig funnits större möjligheter att nå ut med sitt berättande men svårigheten är att de traditionella affärsmodellerna för alla typer av medieföretag är utsatta för stark press. De kommer förmodligen inte att se likadana ut över tid och då blir utmaningen att hitta nya affärsmodeller och intäktsströmmar, säger Otto Sjöberg och fortsätter:

– Men man får inte heller tappa grunden i verksamheten och det är att ha de bästa berättarna, de bästa berättelserna och förmågan att bättre än andra kunna mejsla fram berättelserna så att de blir så bra som de förtjänar. Om man inte är bäst på det blir allting annat sekundärt.

En annan utmaning är att medieföretag i dag både måste utveckla och förfina sina traditionella produkter samtidigt som de också måste ta fram nya produkter och tjänster.

– Vi kanske inte ens vet vad som ska bli av dem, om de blir bra eller om vi kan tjäna pengar på dem. Det är svårt för en organisation att klara av det.

Varför är du rätt man att leda Norstedts?

– Det är en fråga du bör stödja till styrelsen. Men jag tror att det beror på att jag har ganska stor erfarenhet att jobba med organisationer i förändringsprocesser. Det andra är att jag har en ganska lång erfarenhet och kunskap kring det nya medielandskapet. Jag har jobbat hands on med att utveckla tradtionella medieprodukter på de nya plattformarna.

Du har ju en kvällstidningsbakgrund, hur ser du på kontroversen kring Paul Frigyes bok om Jan Guillou som stoppades av Norstedts? Skulle du gjort annorlunda?

– Jag tror att det är dumt att ha åsikter om något som man inte är insatt i.

LÄS OCKSÅ:

Dante Thomsen


Ämnen i artikeln:

Otto Sjöberg

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev