Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Otto Sjöberg blir Bonniers chef för mobila tjänster

Publicerad: 6 Februari 2009, 07:04
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:22

Som Dagens Media tidigare berättat stannar Expressens före detta chefredaktör Otto Sjöberg inom Bonnier. Han ska nu ansvara för ett bolag som utvecklar mobila tjänster, som samägs mellan TV4 och Expressen.


Det var i början av december som Otto Sjöberg meddelade att han slutar som chefredaktör på Expressen. Samtidigt började spekulationerna om hans nya jobb. Det stod dock ganska tidigt klart att han stannar inom ägarkoncernen Bonnier.

När TV4 och Expressen nu gör en gemensam satsning på mobila tjänster blir Otto Sjöberg chef för området.

- Vi känner Otto väl och tycker att han är mycket lämplig, både med sin bakgrund från traditionell och ny media, samt att han har ett stort teknikintresse och teknikkunnande, säger Bengt Ottosson, vd på Expressen.

Varför gör ni den här satsningen?

- Mobilplattformen är en snabbt växande del av den digitala världen som vi gärna vill vara med och tjäna pengar på. Vi tror att vi har goda förutsättningar att göra det tillsammans. Men det kommer att krävas investeringar, starka marknadsföringsmuskler och ett bra innehåll, både med traditionellt text och bild men också rörlig bild. Då är vi en bra kombo.

Det har länge siats om mobilens potential som annonskanal. Men trots regelbundna profetior som "i år är mobilens år" är annonsvolymerna fortfarande små.

- Samtidigt utvecklas många nya tjänster. Från och med lanserigen av Iphone har det funnits ett ökat intresse för mobila applikationer. Dessutom är tillväxten stor, om än från låga nivåer, säger Bengt Ottosson.

Otto Sjöberg:

- När jag slutade på Expressen efter sju ganska intensiva år var det en förutsättning att det jag skulle göra efter var nytt och annorlunda. Och det är det här.

Arbetet ska dra igång i mars och bolaget är inte ens bildat. Därför vill inte Otto Sjöberg gå in på några prognoser om hur stort affärsområdet kan bli eller när det kan börja leverera intäkter.

- Men ambitionen är naturligtvis att ta en ledande position inom det här växande området, säger han till Dagensmedia.se.

I styrelsen för det nya bolaget sitter TV4:s vd Jan Scherman, Expressens dito Bengt Ottosson, TV4:s chef för digitala medier Mattias Fyrenius och Expressen.ses chef Thomas Mattsson.

I september lanserade konkurrenten Aftonbladet affärsområdet Mobil.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.