Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Osäkerhet drabbar resetidningar

Publicerad: 8 Oktober 2001, 04:14
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:20

Osäkerheten på resemarknaden gör avtryck i kvällstidningarnas resesidor och -bilagor. Antalet annonskunder är i stort sett desamma, men formaten är mindre och frekvensen lägre uppger Expressen. Nischtidningarna Res, Vagabond och Allt om Resor märker däremot ingen större skillnad.


- Jag tror att vi har ett tapp på 20-25 procent jämfört med förra året, säger

Roger Johansson, Expressens säljchef för resor.

På Aftonbladet har resebilagan inte varit i gång mer än någon månad. Det är

därför svårt avgöra hur annonsingången har påverkats.

- Jag tror att vi hade haft fler annonser om inte terrordåden hade inträffat,

men eftersom vi är nystartade har vi budgeterat ganska försiktigt, säger Rolv

Ryssdal, vd på Aftonbladet.

Ingen av kvällstidningarna har dock lagt om den redaktionella inriktningen,

förutom att en hel del inplanerade New York-reportage givetvis har ställts in.

- Vi har haft artiklar där vi pratat om risker och haft krönikor om

säkerhetsfrågor, men i övrigt har vi inte lagt om materialet. Jag tror inte att

flygskräcken är så stor när det gäller traditionella resmål, säger Claes-Allan

Lundin, redaktör för Expressens resesidor.

När det gäller reella avbokningar rör det sig dock bara om ett par, tre

flygbolag, exempelvis PBAir som nyss gick i konkurs. Scenariot rä detsamma för

resemagasinen RES, Vagabond och Allt om Resor.

- På sikt kommer vi säkert att känna av nedgången. Vissa drar ju öronen åt sig.

Som när exempelvis Sas säger upp 1.100 personer är de så klart inte sugna på

att göra massiva kampanjer, säger RES chefredaktör Johan Lindskog vars tidning

dock ökat annonsvolymen med 20 procent under det senaste året.

Förutom PBAirs konkurs har även samtliga aktörer på resetidningsmarknaden känt

av att My Travel flyttat fram sin lansering. På resemagasinen märks tydligt att

annonsmarknaden avvaktar utvecklingen i världen.

- Vid den här tiden förra året hade vi fler årsbokningar för nästa år klara.

Det är den stora skillnaden. Det verkar bli väldigt kort mellan att tidningarna

kommer ut och annonserna bokas, säger Mats Larsson, annonsansvarig på Allt om

Resor.

Redaktionellt sker inte några stora förändringar. Det är bara Allt om Resor som

säger sig snegla mer åt nära och icke flygberoende resemål i artiklarna.

- Samtidigt vet jag att våra läsare vill fortsätta drömma. Och allt tyder dock

på att flygandet till Medelhavetoch Thailand inte påverkas. Till Kanarieöarna

har resandet tvärtom ökat den sista tiden.

Varför kvällstidningarna drabbas hårdare än magasinen tror Expressens Roger

Johansson delvis beror på den tätare utgivningen.

- Dessutom har vi mindre imageannonsering än magasinen. Våra annonser köper

utbudsannonser i större omfattning, säger han.

Sofia Wadensjö Karén

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.