Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Operatörerna: Marknadsföring i mobil-tv blir stort

Publicerad: 13 April 2007, 05:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:08

Mobil marknadsföring kommer bli stort. Det är alla Dagens Media pratat med överens om. När mer och mer tv-material flyttar in i telefonen blir möjligheterna ännu större. Men få aktörer har några klara planer för hur det ska fungera.


Reklam har redan börjat smyga sig in i mobiltelefonerna i form av sms-utskick och olika sätt där telefonen används som responskanal på andra mediekanaler. Mobilvärldens nästa största grej, mobil-tv, ger nya marknadsföringsmöjligheter.

Aftonbladet är en av innehållsleverantörerna till Telenors tv-paket som operatören erbjuder till sina 3g-kunder. Här har till exempel vädersändningar inletts med ett sponsormeddelande från Fritidsresor. Flera av kanalerna som ingår i paketet, till exempel Eurosport, är mobila utsändningar av den vanliga sändningen. Här är det alltså samma reklam som syns i mobilen som syns i tvn i vardagsrummet.

- Vi tittar givetvis på olika affärsmodeller för hur reklam kan användas ihop med mobil tv. Frågan är om det är vi som operatör eller innehållsleverantörerna som ska stå för detta, säger Sonia Kavs, chef för innehållstjänster på Telenor.

Mobiloperatören Tre erbjuder video och tv på två olika sätt till sina mobilkunder. De har ett utbud som strömmas till telefonen som främst består av nyheter, bland annat från TV4. Här finns ingen reklam. På deras 3g-portal finns ett videoinnehåll som användarna kommer åt genom mobiltelefon. Här har bland annat Nike varit med och gjort videoreklam i början av inslag. Några större försök att sälja reklamutrymme har operatören dock inte gjort ännu utan det här ska ses som ett test.

- Vi är fortfarande i ett tidigt skede men det finns ett väldigt stort intresse, annonsörerna ser potentialen i det här formatet. Vi har drygt 700 000 kunder i Sverige, det är lika mycket som en medelstor tv-kanal, säger Erik Hörnfeldt, informationschef på Tre.

I Italien finns redan ett utbyggt mobil-tv-nät byggt på dvb-h, samma teknik som nyligen testats i Sverige av bland annat Telenor. Här har Tres systerbolag 400.000 mobil-tv-kunder.

- Det visar att intresset finns även hos konsumenterna, säger Erik Hörnfeldt.

Än så länge finns det få renodlade byråer som bara jobbar med mobil reklam, en av dem är Mobiento som sysslat med detta i ett par år. Enligt bolagets vd Per Holmquist är intresset för mobil marknadsföring gigantiskt. Han ser två anledningar till detta, dels handlar det om gruppsykologi. Börjar en aktör titta på mobil marknadsföring så ska alla göra det. Dels så gör det goda konjunkturläget att fler har resurser att satsa på nya idéer.

Han anser att tv i mobilen till stor del är likt vanlig tv men bjuder ändå på en del guldkorn för annonsörerna.

- Det som är nytt med mobil tv jämför med vanlig tv är möjligheterna till större interaktivitet, att man kan se en reklamfilm och kunna klicka på en länk direkt i den för att gå till en kampanjsajt, säger Per Holmquist.

Zodiak Television AB underbolag 5th Elements jobbar enbart med produktioner för mobila plattformar.

- 5th Elements fokuserar på mobiltv i första rummet, sedan kan det bli möjligt att produktionerna exporteras till vanlig tv i ett senare skede, säger Patrick svensk, vd och koncernchef på Zodiak.

5th Elements ligger bakom kanalen Vidiots som enbart finns till mobilen. Kanalen innehåller korta klipp som gjorts av användarna.

- Det är en kanal som ständigt uppdateras, vi har ungefär 6500 klipp i dagsläget, säger Patrick Svensk.

Kanalen finns med i ett tiotal operatörers tv-paket, i Sverige nås kanalen genom Tele 2 och snart kan även Tres kunder se den.

- I dag har vi ingen reklam här, jag tror inte att de early adpoters som tittar nu vill ha reklam. I framtiden tror jag att vi kommer se två varianter, en där användarna betalar för att slippa reklamen och en där kanalen är reklamfinansierad.

Även om Patrick Svensk är nöjd med satsningen påpekar han att det fortfarande handlar om mycket små volymer.

- Än så länge tittar vi inte på reklammöjligheterna, men det kommer definitivt komma i framtiden, säger Patrick Svensk.

För att tv i mobilen ska lyckas anser han att man måste erbjuda specifika kanaler. Att bara skicka ut vanliga tv-kanaler till mobilen anser han vara feltänk.

- Man måste tänka på i vilket sammanhang som tittarna ser på tv. I tv-soffan är man avslappnad och koncentrerad, med mobil-tv måste fundera på i när och var tittaren tittar.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.