Nyheter
Operan i konfliktens centrum
Publicerad: 10 september 2008, 10:28
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:41
I Kungliga Operans version av Camille Saint-Saëns Simson och Delila har handlingen förflyttats till dagens konflikt mellan Israel och Palestina. Reklambyrån Jung von Matt åkte till Mellanöstern för att få rätt stämning i lanseringskampanjen.
Jung von Matt åkte till Gazaremsan med en stencil av Operans symbol och sprejmålade den på väggar och murar med hjälp av lokala konstnärer. Fotografierna från resan används i kampanjen för föreställningen Simson och Delila, som har premiär på Operan på lördag.
- Eftersom det är en utmanande föreställning ville göra en utmanande reklamkampanj som placerar Operan i den miljö där handlingen utspelar sig, säger Max Larsson von Reybekiel, ad på Jung von Matt.
Kampanjen startade den här veckan och går utomhus i Stockholm. På en del platser i centrala Stockholm, bland annat på Hötorget, har reklamen sprejmålats direkt på busshållplatserna.
- Det blir en spännande kontrast med Operan som avsändare. Om ett skejtmärke gjort samma sak hade det nog blivit polisanmält, men Operan ger en avväpnande effekt. Jag tror aldrig att jag har fått så mycket positiv feedback på en reklamkampanj.
Arbetet och syftet med reklamkampanjen har dokumenterats i en film som finns på Operans hemsida: http://www.operan.se/film/simson.
Operans Simson och Delila-reklam, spraymålad på en busshållsplats Arbetsgrupp på Jung von Matt:Art Director: Max Larsson von Reybekiel och Jacob von CorswantCopywriter: Magnus AnderssonAd Assistent: Jeremy PhangPlanner: Leon PhangProjektledare: Pernilla BabtistProduktionsledare: Ida ModinGrafisk design: Calle Cassel
Uppdragsgivare på Kungliga Operan: Fd marknadschef Michael Persson/marknadskommunikatör Louise Stehn