Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Omslagspapper ny annonsplats hos Posten

Publicerad: 12 December 2001, 09:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:19

Posten öppnar omslagspapperet till gruppreklamen för annonsering. I morgon, torsdag, testkörs den nya annonsmöjligheten som kallas Reklamsvepet. Svenska Dagbladet, Posten Individ och Motormännens Riksförbund är testpiloter.


Omslagspapperet ligger runt den gruppreklam som Posten varje tisdag och torsdag

skickar ut till 4,2 miljoner hushåll i Sverige. Reklambunten paketeras

maskinellt och papperet finns med för att hålla ihop bunten. Nu blir omslaget

dessutom en extra intäktskälla för Posten samt en ny möjlighet för annonsörer.

- Dels började vi själva fundera på att öppna omslaget för annonsering och dels

fick vi förfrågningar om att annonsera där. Nu gör vi en test och från

årsskiftet blir det möjligt för alla att köpa, säger Karin Andersson,

pr-ansvarig för direktreklam hos Posten.

Omslaget har delats i fyra: första sidan, de båda mittersta sidorna och

baksidan. Mittensidorna har vikts åt Postens egna budskap medan första och

sista sidan är till salu.

I morgon testas dessutom editionering av utskicket. Svenska Dagbladet och

Motormännens Riksförbund delar på baksidan: SvD går i Stockholm och Motormännen

i resten av landet.

- Till en början säljer vi bara en edition men på sikt ska vi titta på hur vi

kan dela upp editionerna.

Kostnaden för annonsering är inte satt ännu. Karin Andersson säger att det till

en början blir billigare än egna utskick. Genom att genomföra mätningar av

observationsvärdet får annonsplatserna så småningom marknadsmässiga priser.

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.