Omregleringen ger skjuts till de kommersiella radioaktörerna

Det ökande lyssnandet på kommersiell radio gentemot SR ser både Christer Modig och Staffan Rosell som den viktigaste effekten av omregleringen.

Ökat lyssnande är resultatet efter omregleringen av radiomarknaden. Det får annonsörerna att rusa till.

Den första augusti i år inleddes en ny era för radion då omregleringen av radiomarknaden trädde i kraft.

Av de nya nationella nätverken har Bauer Media tilldelats nätverk 1. Samarbetspartnern NRJ tilldelades nätverk 2, medan Nent Group fick nätverk 3. Nent har också lyckats knipa åt sig 18 av de 35 regionala tillstånden. 

Christer Modig, vd för Nents radioverksamhet, är nöjd med utfallet, särskilt då vinsten av de regionala tillstånden innebär att man nu täcker 18 av 21 regioner. På så vis skapar Nent Group enligt Christer Modig ett "nationellt nät fyra”.

— Vi hankade oss tidigare fram med Rix FM som fanns på 21 av 33 marknader. Då hade vi inte ett nationellt erbjudande till våra annonsörer - idag har vi faktiskt två stycken. Samtidigt har vi lyckats konkurrensutsätta NRJ och Mix Megapol över hela landet. 

Staffan Rosell, vd på Bauer Media, ser överlag positivt på omregleringen då den främjar konkurrens på radiomarknaden. När det gäller Bauers stationer påverkas de däremot på olika sätt. 

— Det klart att det är tufft för Mix Megapol som tidigare var den enda kanalen som hade stor täckning i landet. Nu har både NRJ och Rix FM nästan lika bra täckning. Därför är det glädjande att Mix Megapol fortfarande är etta, trots tuffare konkurrens. 

Samtidigt som omregleringen skett har investeringarna i radio fortsatt att öka. 

Läs hela artikeln i Dagens Media Insikt, vecka 43.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-10-26 08.52Uppdaterad 2018-10-26 09.10

Dela artikeln: