Gå direkt till textinnehållet

Omnicom om nya byrån: "De som inte skruvar om sin affär får det tufft"

Ali Tajbakhsh är vd på Omnicom i Sverige.

Foto: Janne Næss

Tre svenska mediebyrågrupper har på kort tid sjösatt nya arbetssätt och koncept. Sist ut är Omnicom, som just adderat den kreativa byrån Drum till sin portfolio: "För oss är det här en naturlig utveckling" säger vd:n Ali Tajbakhsh.

Det råder full aktivitet på den svenska mediebyråscenen.

För några veckor sedan lanserade Publicis Groupe sin nya arbetsmodell “The power of one”, med ambitionen att få alla gruppens byråer oavsett nisch att jobba tight och integrerat tillsammans. Tidigare i veckan berättade Group M om sitt nya byråkoncept “Open Agency”, som sjösatts i samband med uppdraget för nya kunden Nordea, och som samlar kompetens från gruppen i en skräddarsydd byrå.

Några dagar senare, den 14 november, lanserade Omnicom Sverige sin senaste nykomling i  portfolion: Den kreativa byrån Drum. Tidigare i år rullade Omnicom även ut den datadrivna mediebyrån Hearts & Science.

 - Vi tittar hela tiden på nya sätt att förbättra våra befintliga verksamheter samt innovera nya. Detta för att vara relevanta på marknaden och för våra kunder, säger Omnicoms vd Ali Tajbakhsh och fortsätter:

-Omnicom har en historik av att vara ett innovativt bolag, och för oss är den här utvecklingen naturlig.

Drum i Sverige kommer att ledas av Emil Thelander som blir operativ chef och Jonas Lyckstedt som blir kreativ chef. Byrån består redan idag av ett team på tolv personer och arbetar med ett 20-tal kunder. Vilka dessa är vill Ali Tajbakhsh dock inte avslöja.

Att många mediebyråer just nu genomgår stora förändringar ser Omnicom-vd:n som naturligt:

- När de branscher där våra kunder verkar genomgår stora transformationer och ställer om, så måste också vi som partners göra det. De som inte skruvar om sin affär kommer få det tufft.

 Har pitcherna och kundernas behov förändrats mycket på senare år?

- Absolut. Marknaden har förändrats och kravet att se till helheten har ökat. Det ställer naturligtvis även högre krav på oss som rådgivare.

 Omnicom beskriver nya byrån Drum som en innovativ kreativ byrå. Vad lägger ni i det begreppet?

- Inom Omnicom-gruppen finns en oerhörd mängd insikter, data och mätningar. I Drums sätt att arbeta kommer de tillgångarna att ligga till grund för de kreativa processerna, och så jobbar redan idag den brittiska byrån Drum.

 Omnicoms nya kreativa byrå är igång sedan några dagar, och har sitt kontor på Södermalm där även Omnicoms övriga byråer, OMD, PHD och Hearts & Science har sina kontor . Ali Tajbakhsh understryker att Drum är en fristående byrå, som även kommer att ha egna kunder utöver byrånätverkets.

 - Drum kommer att få skapa sig en egen identitet på marknaden, avslutar han.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

Publicerad 2018-11-15 11.57Uppdaterad 2018-11-15 12.13

Dela artikeln: