Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Omgjord Helsingborgs Dagblad ökade försäljningen

Publicerad: 2 Mars 2001, 05:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:25

Helsingborgs Dagblad sålde för 158 miljoner kronor förra året, en uppgång på nio procent. Det är resultatet av förra årets omprofilering då tidningen bland annat köpte in en tryckpress för 170 miljoner kronor.


Budgeten förra året var satt till 146 miljoner. Att den överträffades

förklara tidningen med att intäkterna ökade från den färgannonser som den nya

tryckpressen klarade av att trycka.

Inköpet av tryckpressen var inledningen på ett omfattande omprofileringsarbete.

Utöver den har Helsingborgs Dagblad lagt 2,5-3 miljoner kronor på att profilera

om tidningen.

- Vi har haft tolv projekt som rullat samtidigt och bland annat gått igenom vår

it-strategi och bildpolicy, säger Joakim Radermacher, marknadschef på

Helsingborgs Dagblad.

Arbetet med det redaktionella arbetet gjorde att tidningen också anlitade

designbyrån Bark Design för att göra om formen. Tidningen fick också

utmärkelsen för den bäst designade dagstidning i med upplagor på 50.000

-175.000 ex. Priset delades ut av den internationella organisationen Society

för News Design.

Någon större upplagökning har dock inte skett efter omprofileringen.

- Vi har legat runt 50 000 ex under hela 90-talet, säger Joakim Rademacher.

Försäljningsmålet för 2001 är satt till optimistiska 162 miljoner, och planen

är att 2003 öka försäljningen till 180 miljoner kronor.

Rimligheten i det förklaras med ökade satsningar på att göra tidningens sajt

lönsam.

- Vi har satt en offensiv marknadsplan för tre år. Det är lätt att tänka att vi

ska minska kostymen som så många andra i tidningsbranschen, men hur

försäljningen går beror mycket den mentala inställningen, säger Joakim

Rademacher.

Eva Wisten

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.