Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

OMDs nya mediebyrå omsätter 300 miljoner från start

Publicerad: 26 Oktober 1999, 07:57
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:32

Sandberg Media Synergi bildar byrån SMS/OMD med Omnicoms mediebyrånätverk OMD. Det nya bolaget tar över kunder som köper medier för 300 miljoner kronor redan i år från Sandberg Media Synergi.


- Vi var rädda för att bli för stora. Därför delade vi upp oss i två bolag,

säger Ulf Sandberg, medierådgivare på Sandberg Media Synergi.

- Skillnaden mellan byråerna har med personerna som jobbar där att göra, det är

olika människor som jobbar i de båda bolagen.

Det nya bolaget ska bli en ren konkurrent till Sandberg Media Synergi. Men de

två bolagen får minst sagt många beröringspunkter.

Sandberg Media Synergi äger 44 procent av bolaget. Svenska OMD äger 51 procent

medan resten ägs av SMS/OMDs VD Göran af Klercker. SMS/OMD kan ses som ett

bolag som samägs av OMD och A-com, som äger 75 procent av Sandberg Media

Synergi.

Tills svenska OMD hör reklambyråerna Paradiset, TBWA och BBDO. Deras respektive

VD kommer också att ingår i SMS/OMD styrelse.

Klart är att styrelsen ska bestå av Ulf Sandberg, Stefan Öström från

Paradiset, Jonas Almquist från TBWA och Stefan Skogh från BBDO, samt en

representant från A-com.

Ulf Sandberg ska kvarstå som VD för det nordiska nätverket Synerginordicmedia.

Men han ska också jobba halvtid som rådgivare i SMS/OMD.

- Vi har jobbat ett års tid förtäckt i OMDs nätverk. Vi blev kompisar när vi

startade det nordiska bolaget eftersom de är delägare i de andra bolagen i

Norden.

Både Sandberg Media Synergi och SMS/OMD ska kunna jobba med inköpsbyrån

Mediataktik och det nordiska nätverket Synerginordicmedia.

Det nya bolaget SMS/OMD får ta med sig de internationella kunder på Sandberg

Media Synergi som tidigare har jobbat med mediebyråer i OMD-nätverket.

Däribland finns Kellogs, Apple, Kodak och Sony. Men även några svenska kunder

hamnar hos SMS/OMD, exempelvis Stjärnurmakarna och MTG.

- Kunderna ska inte märka någon skillnad. Jag tror många kommer att känna en

trygghet i att OMD finns i bakgrunden, säger Ulf Sandberg.

SMS/OMDs VD Göran af Klercker började hos Sandberg Media Synergi i september

1998. Han är en 32 årig civilekonom som bland annat har jobbat som TV-chef på

Carat och varit vice-VD på SMK nuvarande Mindshare.

- SMS/OMD blir ett rent strategibolag, säger han.

SMS/OMD består idag av VD Göran af Klercker, Ulf Sandberg på halvtid och en

sekreterare.

- Vi ska snabbt anställa 3-4 strateger. Inom ett år ska vi vara 7-8 personer.

Nu blir alltså Göran af Klercker direkt konkurrent med sin förre kollega Jens

Welin VD för Sandberg Media Synergi. Varför ska man som annonsköpare välja

Görans firma istället för Jens?

- Vi har samma strategiska fokus som Jens. Men vi har musklerna av världens

största reklam och mediebyrånätverk i ryggen. Vi har också en delvis ny

organisationsidé som bättre ska ta tillvara på spetskompetens.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.