Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

OMD till Göteborg

Publicerad: 15 Augusti 2008, 04:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:43

Omnicom-byrån OMD öppnar kontor i Göteborg. Martin Hugosson, som blir kontorets chef, letar just nu efter västkusttalanger.


- På lång sikt hoppas jag att vi kan vara 15 personer, men vi tar en i taget. Till nyårsafton borde vi vara ett litet team på fyra fem personer, säger han.

Varför Göteborg?

- Jag tycker att Göteborg som region är jättespännande. Sett till antal företag och befolkning är den regionen ungefär lika stor som Oslo och Helsingfors. Det känns naturligt för oss på OMD att ha närvaro där, vi har det i de flesta andra stora europeiska städerna, säger Martin Hugosson.

Varför är det viktigt med lokal närvaro för en mediebyrå?

- Annars skulle vår bransch bestå av tre-fyra stora företag i Indien. Men kunderna vill ha en reklam- eller mediebyrå som de kan träffa och som kan förstå den lokala marknaden och som kanske har samma värderingar och kultur.

Har ni några omsättningsmål för Göteborgskontoret?

- Ja, det är klart att vi har. Men de får jag inte gå ut med.

Martin Hugosson var med och byggde upp OMDs researchavdelning i Stockholm och har också varit tv-rådgivare.

Även Starcom har planer på att öppna kontor i Göteborg. Nye vdn Jonas Sjökvist har sagt att det ska ske inom två år. Ett flertal byråer, som Mediaedge CIA, Carat och Mediacom, är redan där.

OMDs moderbolag Omnicom, som inkluderar systerbyrån PHD, omsatte 1,257 miljarder kronor under 2007, vilket är en ökning jämfört med föregående års 1,095 miljarder. Rörelseresultatet uppgick till 22 miljoner kronor (13).

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.