Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

OMD tar hem Renault-Nissans storpitch

Publicerad: 4 November 2008, 06:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:36

Efter ett halvårs pitchande blir det Omnicom-byrån OMD som går segrande ur Renault-Nissans mediebyråupphandling. I Sverige spenderar bilmärkena 200 miljoner bruttokronor på medier. Aegis tappar nu storkunden Renault.


Renault-Nissan, som ingick i allians under år 1999, ska konsolidera medieköpen i Europa, Mellanöstern och Afrika. Uppdraget uppges vara värt nästan 8 miljarder kronor. I Sverige landade reklamköpen på drygt 200 miljoner kronor brutto förra året.

Renault anlitade tidigare Aegis, som nu tappar ett konto som enligt Adweek motsvarar runt 1 procent av mediekoncernens totala omsättning globalt. I Sverige var det Vizeum som skötte Renaults medieköp. Nissan jobbade tidigare med OMD i regionen.

Dagens Media har varit i kontakt med OMD i Sverige, som avböjt att kommentera i dagsläget.

Men, Aegis vd Jerry Buhlmann säger till Adweek:

- Vi har i dag fått kännedom om Renault-Nissans plan att återgå till Nissans byrå. Det är naturligtvis tråkigt. Vi har haft ett fantastiskt samarbete med Renault och vi är stolta över vad vi har levererat till Renault de senaste åtta åren.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.