Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

OMD: Störande reklam måste dö

Publicerad: 7 Maj 2008, 05:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:50

OMDs nya vd Ola Bergström värvar Jenny Kaiser och Anna Hjalmarsson som båda blir gruppchefer och tar plats i OMDs ledningsgrupp. Tillsammans ska de verka för kreativa medielösningar.- Bombmattan a la Procter & Gamble har helt spelat ut sin roll, säger Ola Bergström.


Ola Bergström, som tidigare har jobbat just för Procter & Gamble, tog över som vd på OMD efter Carl Wåreus för en knapp månad sedan.

Enligt honom finns två vägar att nå konsumenten. Antingen skriker du så pass högt och länge att ingen kan missa det, eller så viskar du något som är så pass intressant att konsumenten själv vill veta vad du berättar. Ola Bergström föredrar det senare.

- Störande reklam måste dö. Vår största utmaning är att hitta kreativa lösningar får konsumenterna att vilja ta budskapen till sig, säger han.

Ola Bergström nämner tv-produktionsbolagen, till exempel Titan och Strix, som bra samarbetspartners för att få ut kommersiella budskap på nya sätt.

- Programming är en miljardaffär i Europa för stora företag som till exempel Procter & Gamble, säger han.

OMD Sverige särredovisar inte, men enligt Ola Bergström byrån växt med omkring 450 procent de senaste fem åren. Förra året var ett rekordår då OMD tillsammans med PHD omsatte 1,27 miljarder kronor. Målet är att öka även i år.

Jenny Kaiser, Anna Hjalmarsson och Ola Bergström. För att stärka OMD ytterligare har Ola Bergström rekryterat Anna Hjalmarsson och Jenny Kaiser till byrån. Båda blir grupp- och projektledare, samt tar plats i OMDs ledningsgrupp.

- Nu har vi hälften kvinnor i ledningen, säger Ola Bergström, men en tydlig hänvisning till Dagens Medias artikel om gubbväldet på Sveriges mediebyråer.

Jenny Kaiser kommer närmast från Egmont Tidskrifter där hon var affärsområdeschef och har tidigare jobbat som nordisk marknadschef för Canal plus. På OMD ska hon bli grupp- och projektledare för McDonalds.

- Ett väldigt spännande och krävande uppdrag. Det blir verkligen något att bita i, säger hon.

Anna Hjalmarsson beskriver sig själv som en mediebyråräv. Hon har länge jobbat inom Group M, bland annat som europeisk projektledare för Procter & Gamble på Mediacom i London.

- Nu blir det väldigt spännande att komma till OMD. Det är en väldigt dynamisk organisation med snabba beslutsvägar, säger hon.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.